تولید پلاستیکی که می تواند بارها بازیافت شود

تیمی از دانشمندان موفق به کشف یک نوع پلاستیک شدند که می تواند بارها و بارها بازیافت شده  و به کاهش بحران تشدید آلودگی کمک کند.

به گزارش سیناپرس، پلاستیک‌ های کنونی عمدتاً غیرقابل بازیافت بوده و به شدت به مواد پتروشیمی وابسته هستند. سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند: ۴۰۰ میلیون تن زباله پلاستیکی که هر سال در جهان تولید می‌شود، می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ به بیش از یک میلیارد تن برسد.

 تیمی از محققان در کالیفرنیا با مهندسی موفقیت آمیز، میکروب‌ ها را برای ایجاد مواد تشکیل دهنده برای بازیافت پلاستیک‌ آماده کرده است. این موضوع در حالی است که تنها حدود ۱۰ درصد از هفت میلیارد تن زباله پلاستیکی تا امروز تولید شده، بازیافت شده است. متاسفانه بخش عمده زباله های پلاستیکی در محل های دفن زباله دور ریخته شده یا سوزانده می شوند. با این حال، تیم تحقیقاتی ایالات متحده در استفاده از میکروب‌ ها برای ایجاد جایگزین‌ های زیستی برای مواد اولیه در یک پلاستیک قابل بازیافت بی ‌پایان معروف به پلی دیکتوئنامین یا PDK پیشگام بوده است.

دکتر برت هلمز، سرپرست این تیم مطالعاتی از آزمایشگاه ملی لارنس برکلی، در این رابطه می گوید: این اولین بار است که محصولات زیستی برای ایجاد یک پلاستیک موسوم به پلی دیکتوئنامین که زیست پذیر است، ادغام می شوند.

به گزارش سیناپرس، محققان همچنین توضیح می ‌دهند: پلی دیکتوئنامین می ‌تواند به ‌طور مداوم به شکل بلوک‌ های ساختمانی بکر در آمده و سپس به محصولات جدید تبدیل شود. نکته مهم این است که این بازیافت به نوعی انجام می شود که کیفیت محصول کاهش پیدا نخواهد کرد.

به گفته محققان، پلی دیکتوئنامین ها را م ی‌توان برای چندین محصول، از جمله چسب ‌ها، اقلام انعطاف ‌پذیر مانند کابل ‌های کامپیوتر یا مصالح ساختمانی استفاده کرد. پروفسور جی کیسلینگ، دانشمند ارشد علوم زیستی آزمایشگاه برکلی، در این رابطه می ‌گوید: ما نمی‌توانیم به استفاده از منابع رو به کاهش سوخت ‌های فسیلی خود برای تغذیه این میل سیری ناپذیر به مصرف پلاستیک ادامه دهیم. ما می ‌خواهیم با ایجاد موادی که هم تجدید پذیر زیستی و هم دایره‌ ای هستند، به حل مشکل زباله‌ های پلاستیکی کمک کرده و انگیزه ‌ای برای استفاده از آن ها فراهم کنیم.

این مطالعه در ادامه یک مطالعه و  تجزیه و تحلیل قدیمی مربوط به سال ۲۰۲۱ است که نشان می دهد پلاستیک پلی دیکتوئنامین در صورت تولید انبوه می تواند از نظر تجاری با پلاستیک های سنتی رقابت کند.

دکتر کورین اسکاون، پژوهشگر آزمایشگاه انرژی برکلی، در تکمیل توضیحات همکارانش می ‌افزاید: نتایج جدید ما بسیار دلگرم کننده است. ما دریافتیم که حتی با پیشرفت ‌های جزئی در فرآیند تولید، می ‌توانیم به زودی پلاستیک ‌های پلی دیکتوئنامین مبتنی بر محیط زیست بسازیم که هم ارزان‌ تر هستند و هم دی ‌اکسید کربن کمتری نسبت به پلاستیک ‌های ساخته شده با سوخت‌های فسیلی منتشر می ‌کنند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Sustainability منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا