وعده جدید شهرداری برای کاهش ترافیک پایتخت؛
تردد متروباس های دست دوم از مهر امسال در تهران

شهرداری تهران بنا دارد از مهر ماه امسال اتوبوس های موسوم به «متروباس» را به شرط ورود انتقال فناوری ساخت آن در داخل کشور، وارد خطوط اتوبوسرانی پایتخت کند؛ متروباس‌ ها، 3 اتوبوس به هم چسبیده ای هستند که می ‌توانند حجم بالایی از مسافر را جابه جا کنند. اتوبوس های دست دوم و کم کارکرده ای که بنابر تصویب مجلس و دولت هیچ منعی برای ترددشان در فضای درون شهری و برون شهری وجود ندارد.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر بیش از 60 درصد سفرهای روزانه در تهران با استفاده از حمل و نقل عمومی اعم از مترو، اتوبوس و تاکسی انجام می شود. عمر بیشتر این وسایل نقلیه عمومی زیاد است که سهم زیادی در آلودگی هوای پایتخت دارند.

اخیرا زاکانی، شهردار تهران از خریداری ۱۰۰ دستگاه متروباس از یک شرکت داخلی خبر داده است؛ اتوبوس هایی که اکنون توسط یک شرکت داخلی در داخل ترکیه تولید و مورد استفاده قرار می گیرد. اتوبوس هایی که بنابر گفته محمد آقامیری، رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران به شرط انتقال فناوری به داخل کشور از مهر ماه امسال وارد خطوط اتوبوسرانی می شوند. اتوبوس های دست دوم و کم کارکرده ای که بنابرگفته مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، دست دوم بودن آنها اصلا اشکالی ندارد، زیرا مجلس و دولت تصویب کرده اند که می توان از اتوبوس های کم کارکرد در فضای درون شهری و برون شهری و در خیابان های مستقیم و بدون پیچ و خم استفاده کنیم.

بنابر اظهار او هرچند اکنون صحبت ‌ها و برنامه ‌ریزی ‌هایی برای واردات متروباس به ناوگان حمل و نقل عمومی صورت گرفته اما هنوز تعداد و زمان ورود آن مشخص نیست.

اما سوال این نیست که آیا این اتوبوس های طویل و غول پیکر گزینه مناسبی برای تردد در خیابان های تهران هستند یا خیر؟ آیا ورود این اتوبوس ها وعده وعید هستند یا از مهرماه وارد ناوگان اتوبوسرانی می شوند؟ آیا این اتوبوس ها نیز دچار سرنوشتی مانند خطوط سامانه تندرو اتوبوسرانی (BRT) می شوند یا خیر؟

سوال اساسی این است که ورود این اتوبوس های دست دوم به همراه واردات اتوبوس‌های کارکرده یورو ۴  به ناوگان حمل و نقل شهری چقدر می تواند نقشی در کاهش آلودگی هوای پایتخت داشته باشد؟ چرا مخالفت سازمان محیط ‌زیست با واردات این اتوبوس ها به مذاق مسئولان مدیریت شهری خوش نمی آید؟

سید محمد آقامیری، نایب ‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ و نقل شورای شهر تهران در این خصوص گفت:«شرایط کمبود ناوگان اتوبوسرانی تهران از وضعیت اورژانسی هم بدتر است. سازمان محیط‌ زیست نباید برای واردات اتوبوس‌ های دست‌ دوم سخت ‌گیری بیش از حد داشته باشد، زیرا همین حالا عمده اتوبوس ‌هایی که در سطح شهر تهران در حال تردد هستند، بیش از ۱۰ سال کار کرده ‌اند و استاندارد یورو ۴ هم ندارند».

گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌ زیست نیز در این زمینه اظهارداشت: سازمان حفاظت محیط ‌زیست، معضل کمبود شدید اتوبوس در ناوگان حمل‌ و نقل عمومی پایتخت را درک می ‌کند و می داند تهران حداقل به ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد اما قرار نیست که به بهانه کمبود اتوبوس در تهران، به واردات اتوبوس ‌های دست ‌دوم مجوز بدهیم که نه‌ تنها کمکی به کاهش آلودگی هوای پایتخت نمی‌ کنند، بلکه به تشدید این معضل دامن می‌ زنند.

هنوز مشخص نیست پشت واردات اتوبوس های دست دوم چه کسانی هستند و چرا ناوگان حمل و نقل را نوسازی نمی کنیم؟ یایه جای اینکه بخواهیم دست چندم های کشورهای دیگر را وارد کنیم و ادعای تحول در سیستم حمل و نقل و خدمت رسانی را داشته باشیم از تولیدات داخلی حمایت کنیم؟

گزارش: بیتا اکبری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا