مکانیسم عجیب این کوسه ها برای گرم ماندن

محققان دانشگاه هاوایی در مانوآ به یک کشف شگفت‌انگیز دست یافته‌ اند که مشخص می کند کوسه‌های سر چکشی مانند پستانداران دریایی بدون آبشش هنگام فرو رفتن در آب‌های سرد، نفس خود را نگه می ‌دارند.

به گزارش سیناپرس، بیشتر ماهی ها گرما گیرند، به این معنی که نمی توانند دمای داخلی بدن خود را تنظیم کرده و برای انجام آن به محیط اطراف متکی هستند. وقتی ماهی ها از آب های سطحی گرم به سمت آب های عمیق تر و سردتر حرکت می کنند، گرمای تولید شده توسط بافت های ماهیچه ای توسط خون منتقل شده و به سرعت از طریق آبشش ها از بدن خارج می شود.

کوسه‌های سر چکشی در آب‌های گرمسیری و ساحلی یافت می‌ شوند، اما به‌ طور مکرر برای تغذیه تا اعماق بیش از ۸۰۰ متر به عمق شیرجه می ‌زنند. دما در این اعماق می تواند تا ۵ درجه سانتی گراد باشد. محققان می ‌خواستند تعیین کنند که آیا تغییرات در دمای هسته‌ی بدن کوسه ها هنگامی که برای تغذیه در آب سرد فرو می‌ رود، به طور غیرفعال یا فعال کنترل می ‌شود.

پژوهشگران عمق شیرجه، دمای آب محیط، فعالیت دم، جهت گیری بدن و دمای ماهیچه ها را در این کوسه ها اندازه گیری کردند. دانشمندان دریافتند: دمای ماهیچه‌های کوسه‌ها در طول غواصی بالا می ‌ماند، اما وقتی به سطح آب برگشتند، ناگهان سرد شد. کاهش ناگهانی دما در مسیر صعود نشان داد که کوسه ها نفس خود را نگه داشتند تا زمانی که دوباره به سطح آمده و مجددا شروع به تنفس کردند.

بر اساس مدل‌های رایانه ‌ای، محققان معتقدند: کوسه های سر چکشی هنگام فرو رفتن در آب سرد، آبشش‌های خود را بسته نگه می ‌دارند تا از خروج گرما جلوگیری کرده و بدن خود را گرم نگه دارند. این کشف اولین مورد با این مکانیزم است و برای محققان کاملاً غافلگیرکننده بود.

مارک رویر (Mark Royer) پژوهشگر اصلی این مطالعه گفت: اگرچه واضح است که پستانداران دریایی بدون آبشش در حین غواصی نفس خود را حبس می کنند، اما ما انتظار نداشتیم کوسه هایی را ببینیم که رفتار مشابهی از خود نشان می دهند. این رفتار که قبلاً مشاهده نشده بود نشان می‌ دهد که کوسه‌های سر چکشی دارای استراتژی‌های تغذیه هستند که به طور کلی شبیه به برخی از پستانداران دریایی مانند نهنگ‌ها است. هر دو برای بهره برداری از طعمه های عمیق تکامل یافته اند و این کار را با حبس نفس خود برای دسترسی به این محیط های چالش برانگیز فیزیکی برای دوره های کوتاه انجام می دهند.

رویر می‌گوید: حبس کردن نفس، کوسه‌های سر چکشی را گرم نگه می ‌دارد، اما منبع اکسیژن آن‌ها را نیز قطع می ‌کند. بنابراین، اگرچه این کوسه‌ها به‌طور متوسط ۱۷ دقیقه نفس خود را حبس می ‌کنند، اما به ‌طور متوسط تنها چهار دقیقه در اعماق غواصی خود را سپری می ‌کنند تا به سرعت به آب‌های سطحی گرم‌تر و با اکسیژن خوب بازگردند.

به گزارش سیناپرس، کوسه سر چکشی یک گونه در معرض خطر انقراض جهانی به دلیل صید بی رویه است. کشف محققان نه تنها درک دقیق تری از فیزیولوژی کوسه ارائه می دهد، بلکه تأثیر بالقوه دخالت انسان با اکوسیستم های اعماق دریا را برجسته می کند.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Science منتشر شده است.

مترجم: ندا اظهری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا