محصولاتی که واردات آن مجاز، اما تولیدش غیر مجاز است

محصولات تراریخته از جمله محصولاتی هستند که امروزه با بکارگیری روش های دقیق مهندسی ژنتیک کاربردهای مختلفی در حوزه های پزشکی، دارویی، صنعتی و کشاورزی دارند.

به گزارش سیناپرس، امروزه این فناوری راه حل های جدید و نوینی برای رفع مشکلات کشاورزی سنتی ایجاد کرده است. افزایش توان گیاهان در مقابله با آفات، بیماری ها و تنش های غیر زیستی ( مانند خشکی، شوری و مقاومت در برابر علف های هرز) از جمله کاربردهای این علم  در بخش  کشاورزی است.

دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست ‌فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری چندی پیش با اشاره به اهمیت علم زیست فناوری در حوزه کشاورزی گفت: هم اکنون بیشترین حجم واردات در کشور، واردات مواد غذایی است و زیست‌ فناوری پاسخ مشخصی در این راستا دارد و می ‌تواند در طی ۴ سال به میزان ۳ میلیارد دلار از این واردات را کاهش دهد. همچنین فناوری‌ های زیستی قادر خواهند بود در مدت ۴ سال، ۸/۱میلیارد دلار از واردات در حوزه سلامت را کاهش دهند.

۱۰ درصد واردات حوزه کشاورزی ایران از تراریخته ‌هاست

اگر چه زیست فناوری گام موثری در راستای اصلاح موانع نباتات برداشته است اما هنوز نگرانی هایی بابت استفاده از محصولات تراریخته در کشور وجود دارد.

دکتر مختار جلالی، رئیس انجمن ژنتیک ایران با انتقاد از این موضوع گفت: اکنون ۱۰ درصد واردات حوزه کشاورزی ایران از تراریخته ‌هاست اما متاسفانه تحقیقات ما در این حوزه به نتیجه نمی‌ رسد. امروزه دستاوردهای زیادی در حوزه بیوتکنولوژی اجرا کرده ایم اما در بانک ژن نگهداری می‌ شوند و از آنها بهره ‌برداری نمی شوند.

دکتر سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این خصوص اظهارداشت: میزان محصولات تراریخته در کشور محدود است و عمده محصولات غیرتراریخته ‌اند. سازمان غذا و دارو هنوز اجازه کشت این محصولات را در کشور صادر نکرده‌ است. فقط چهار محصول (دانه‌ های روغن کلزا، پنبه دانه، ذرت و سویا) به صورت تراریخته وارد کشور می شوند. اعلام کرده ایم که باید روی این محصولات وارداتی نیز تراریخته بودن شان ذکر شود.

چندی پیش دکتر خسرو خواجه، دکترای بیوشیمی، رئیس دانشکده علوم زیستی دانشگاه تربیت مدرس نیز در این خصوص به سیناپرس گفت: استفاده از تکنولوژی های علوم زیستی ریسک های خاص خود را دارد که محققان و پژوهشگران این حوزه باید به ریسک های این حوزه توجه کنند، به عنوان مثال بی دلیل نباید از محصولات تراریخته استفاده کنیم؛ البته این بدان معنا نیست که اصلا نباید از این محصولات استفاده کنیم بلکه باید به تمام مسائل ایمنی آن توجه کنیم. در فضای علمی هم باید این کار را انجام دهیم زیرا این محصولات سر سفره مردم می روند.

عضو هیات علمی تربیت مدرس اظهارداشت: در حال حاضر برای استفاده از این محصولات اختلاف نظرهای تخصصی وجود دارد، اما اگر راه درست را برویم، می توانیم از محصولات تراریخته استفاده و هم به مسائل ایمنی آن توجه کنیم.

تیمور محمدی، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی روغن نباتی کشور و مدرس دانشگاه نیز درباره مضرات و فواید روغن‌ های تراریخته اظهارداشت: در تجارت جهانی عمده روغن ‌های سویا، ذرت و کلزا یا کانولا به حالت تراریخته هستند. در ایران این روغن‌ ها پس از تایید سازمان غذا و دارو به طور محدود در بازار کشور توزیع می‌ شوند. امروزه ذهنیت‌ مردم نسبت به روغن‌ های تراریخته منفی است اما با اصلاح ژنتیکی که بسته به اقلیم و شرایط محیطی در دانه‌ های روغنی تغییراتی ایجاد می ‌شود، مقاومت بیشتری در برابر حرارت دارند بنابراین بازدهی و بهره وری آنها بالاتر است.

گزارش: بیتا اکبری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا