دولت امکان واگذاری زمین رایگان در هم شهرها را ندارد؛
چشم صنعت مسکن به در ماند و چینی ها نیامدند

شاید کمتر حوزه ای مانند مسکن در کاهش کیفیت زندگی اقشار متوسط و ضعیف به ویژه در کلان شهرها تاثیر گذاشته باشد. با توجه به حقوق 8 میلیون تومانی یک کارگر، پوشش اجاره بها حتی در حواشی شهرها نیز می رود تا به کاری غیرممکن تبدیل شود.

به گزارش سیناپرس، هر چند مرکز آمار کشور تورم نقطه به نقطه مسکن را حدود 41 درصد برآورد کرده است، اما فعالان بازار نظر دیگری دارند. قیمت فروش هر متر املاک کلنگی در محله ای مانند مطهری به 400 میلیون تومان نیز رسیده است. فایل اجاره  20_30 میلیون تومان برای خانه های با متراژ 50 متر در مرکز تهران نیز امری عادی طلقی می شود.

تورم و مسکن

مسکن نیز مانند خوراک کالایی است که از وضعیت کلی اقتصاد در کشور تبعیت می کند. آمارهای داخلی میزان تورم را حداکثر 50 درصد برآورد می کنند، استیو هانکه اقتصاددان و استاد دانشگاه جانز هاپکینز اما معتقد است میزان واقعی تورم در ایران حدود 107 درصد است. رشد انتظارات تورمی و بی اعتمادی به سیاست های اعلامی از سوی سیاستگذار دولتی باعث هجوم سرمایه های سرگردان به سمت کالاهای امن تری مانند مسکن شده است، این مساله خود به رشد قیمت در این حوزه دامن زده است.

بانک ها پول ندارند، چینی ها هم نیامدند

به نظر می رسد، با گذشت 2 سال از آغاز به کار دولت، وعده ساخت 4 میلیون مسکن به فراموشی سپرده شده است. وزارت امور اقتصادی و دارایی به تازگی صورت های مالی بسیاری از بانک های دولتی را منتشر کرد. زیان انباشته این بانک ها مانع از آن شده که بتوانند تسهیلات مالی کافی برای ساخت مسکن را فراهم کنند، ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: بسیاری از وام های پرداختی مسکن هم در حوزه مسکن به کار برده نمی شود.

چین برای مصر پایتخت می سازد اما حاضر نیست در تهران یک برج بسازد

در سفر هیات دولت به چین برخی از فعالان اقتصادی از درخواست ایران برای حضور چین در بازار مسکن ایران خبر دادند. چین هم اکنون نیز در بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی مسکن تولید می کند. یک شرکت دولتی چینی 15 سال است که در حال ساخت پایتختی جدید برای مصر در نزدیکی قاهره به مساحت 700 کیلومتر است. اما تا کنون هیچ شرکت چینی برای حضور در ایران ابراز تمایل نکرده است، گفته می شود ترس از تحریم و بسته بودن سیستم مالی کشور عامل اصلی تردید چینی ها است.

بیت الله ستاریان پژوهشگر حوزه مسکن در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری سیناپرس، گفت: مباحث حوزه مسکن با توجه به درهم تنیدگی که با حوزه اقتصاد کلان و بسیاری حوزه های دیگر دارد، بعضاً تک بعدی نیست. در حوزه مسکن معتقد نیستم که با شرایط رکورد مواجه هستیم، البته انتظاراتی در بازار شکل گرفته، اما سطح تاثیرگذاری آن کم است.

وی افزود: یکی از اشتباهاتی که اتفاق افتاد، سیاسی شدن طرح یک میلیون مسکن بود، من نیز همان موقع نیز خدمت آقایان  گفتم که علی رغم پتانسیل سیاسی بالای این طرح بهتر است از آن استفاده سیاسی نشود، در کشور ما شرکت های بزرگی که مثلاً یکباره 40 هزار واحد مسکونی تولید کنند بالفعل نشده اند و بیشتر بار ساخت مسکن بر روی دوش سازندگان خٌرد قرار دارد. آنها نیز وقتی با اخبار ساخت 1 میلیون مسکن مواجه شدند به نوعی پا پس کشیدند، یعنی به خاطر اخبار این طرح، ساخت و ساز کاهش یافت، به همین دلیل در حوزه خانه های کلنگی در سال قبل با کاهش ساخت مواجه بودیم.

ستاریان خاطر نشان کرد: در حال حاضر در مناطقی مانند منطقه 5 اگر در عرض مثلاً 3 ماه قیمت ها 40 میلیون افزایش پیدا کرده است، به دلیل رشد خدمات و همچنین پتانسیل سرمایه گذاری در این ناحیه بوددر واقع باید گفت،در حوزه مسکن نمی توان دنبال راهکارهای کوتاه مدت بود. این امکان نیز فعلاً وجود ندارد که کشورهایی مانند چین در ایران مسکن تولید کنند، زیرا از نظر اجرایی مشکلات بارزی وجود دارد.

 این پژوهشگر حوزه مسکن تاکیدکرد: در کشور دانش تولید مسکن را داریم اما اقتصاد ما این اجازه را نمی دهد که مسکن انبوه و مطابق نیاز تولید شود. چینی ها اگر بخواهند به ایران بیایند باید کل زنجیره تولید مسکنی که دارند را با خود بیاورند. در نهایت آنها هم ناچار هستند که در همین اقتصاد مسکن تولید کنند. در ایران اگر بخواهید یک وام بانکی تولید مسکن بگیرید باید از هفت خان رستم رد شوید. از میان ده ها ابزار مالی هم تنها ابزار تسهیلات بانکی در کشور ما فعال شده است.

ستاریان در ادامه گفت: مگر معجزه ای رخ دهد و شرایط اقتصاد کلان تغییری بنیادین داشته باشد، وگرنه نمی توان انتظار داشت که بر اساس نیاز مسکن تولید شود، برای تولید سالانه 1.2 میلیون مسکن باید یک برنامه 7 تا 10 ساله اجرایی کرد. در بسیاری از شهرها مانند تهران دولت امکان واگذاری زمین رایگان را ندارد و شاید بتوان طرح زمین رایگان برای ساخت را بیشتر در روستاها و شهرهای کوچک عملیاتی کرد.

گزارش:هیرش سعیدیان

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا