به همت پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی؛
آزمایشگاه نوروساینس گیاهان دارویی بستری برای فعالیت های علمی و پژوهشی

مدیر امور پژوهشی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی گفت: هم اکنون با راه اندازی آزمایشگاه علوم اعصاب یا نوروساینس گیاهان دارویی، بستری مناسب برای فعالیت های علمی و پژوهشی در حوزه گیاهان دارویی کشور ایجاد شده است.

دکتر مجید قربانی نهوجی، پژوهشگر، عضو هیات علمی و مدیر امور پژوهشی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت:راه اندازی آزمایشگاه علوم اعصاب یا نوروساینس گیاهان دارویی (Neuro science) یکی از مهمترین اقدامات ما در حوزه دارویی و پزشکی است. این آزمایشگاه پیش از این به صورت مقدماتی راه اندازی شده بود و اثرگذاری بسیار خوبی نیز در سطوح مختلف تحقیقاتی و طب کاربردی به همراه داشت که دهه فجر امسال به طور کامل راه اندازی شد.

وی افزود: در بحث علوم آزمایشگاه و دیگر پروژه های پژوهشی حوزه پزشکی، الزاما پژوهش ها باید مراحل تست های حیوانی را سپری کنند و پس از تایید و اثربخشی نتایج بدست آمده، با رعایت الزامات کمیته اخلاق وارد فاز انسانی شوند. ما در پژوهشکده گیاهان دارویی تلاش کرده ایم تا همه این پروتکل ها را به صورت کامل و مطابق آیین نامه­ ها تدوین و اجرایی کنیم.

وی اظهارداشت: آزمایشگاه علوم اعصاب در حوزه گیاهان دارویی، از جمله آزمایشگاه ها و بستر های مورد نیاز ما برای تعمیق فعالیت های ارزیابی های حیوانی مان بود زیرا یک داروی گیاهی پیش از ورود به بازار باید فازهای حیوانی و سپس فازهای بالینی و انسانی را طی کند.

قربانی خاطرنشان کرد: اکنون ما با راه اندازی این آزمایشگاه توانسته ایم بستر مناسبی برای انجام فعالیت های پژوهشی خودمان و ارائه خدمات تخصصی در سطوح مختلف دانشجویی، پژوهشی و کارفرمایی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پژوهشگران، شرکت­ها و کارخانه­های مختلف فراهم کنیم.

عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی کشور به سیناپرس گفت: در این آزمایشگاه علاوه بر تست های بیولوژیک، تست های متعدد شناختی و رفتاری حیوانات آزمایشگاهی در حوزه اختلالات شناختی و روانی مانند افسردگی، اضطراب، بی خوابی و استرس پس از سانحه، به طور کامل انجام می شود که پکیج آزمایشی بسیار کاملی در این زمینه به حساب می آید.

گفتنی است، در آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی هشت تست شناختی-رفتاری شامل”حافظه اجتنابی”، “حافظه فضایی”،” اضطراب”، “فعالیت لوکوموتور”، “افسردگی”، “وسواس”، “درک درد”، و “محرومیت از خواب” انجام می شود. همچنین  در این آزمایشگاه از عصاره یا ترکیبات فعال گیاهانی نظیر” زعفران”، “سیلوسایبین”، “زردچوبه”، “گل راعی”، “بابونه”، “مریم گلی”، “جینسینگ”، “جینکو بیلوبا” و “پنجه گربه” استفاده می شود که تاثیرات مثبت فراوانی بر فعالیت های شناختی مغز دارند.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا