گزارشی از شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران؛
فناوری هایی که صنعت گردشگری را متحول کرده اند

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری امسال با حمایت معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری و معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد و آخرین دستاوردهای علمی و فرهنگی فعالان این حوزه به نمایش در آمد.

به گزارش سیناپرس، شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران و سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی امسال با حمایت ستاد فناوری ‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و توسط معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد و آخرین دستاوردهای علمی و فرهنگی حوزه های مختلف «انواع تجهیزات سفر »، «انواع خودروهای مسافربر »، «انواع خدمات گردشگری الکترونیکی»، «هتل‌ ها و دهکده‌های توریستی»، «صنایع دستی و هنری»، «آژانس ‌ها و شرکت‌ های خدمات مسافرتی»،«خطوط هوایی، دریایی، زمینی و ریلی»،«گردشگری سلامت»،«گردشگری زیارتی»، «اکوتوریسم و طبیعت گردی»، «شرکت‌های سرمایه ‌گذاری»،«بانکداری الکترونیکی»، «سازمان‌ های سیاحتی و گردشگری»، «اتحادیه‌ها و انجمن‌ها»، «آموزشگاه‌های مرتبط و دانشگاه ها»، «مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه گردشگری»، «نشریات تخصصی»، «موزه‌ها و کاخ موزه‌ها»، «گروه‌های نمایش‌های آئینی سنتی و گروه‌ های موسیقی محلی» و «سازمان‌ها و موسسات مرتبط با حفظ آثار باستانی و میراث فرهنگی» در معرض دید عموم قرار گرفت.»

معرفی مراکز فرهنگی و باستانی با واقعیت مجازی

امروزه نرم افزارها در صنعت گردشگری نقش چشمگیری برعهده دارند. در حال حاضر با کمک این نرم افزارها کاربران و گردشگران می توانند به راحتی آثار باستانی، تاریخی و گردشگری هر ناحیه ای را به صورت مجازی مشاهده کنند. یک گروه از پژوهشگران دانشگاه تهران با علم به این موضوع توانسته اند طبق استانداردهای بین المللی، نرم افزاری را طراحی کنند و واقعیت مجازی حوزه گردشگری را به نمایش بگذارند.

آرش حقیقی، پژوهشگر یکی از شرکت های دانش بنیان دانشگاه تهران در این خصوص به سیناپرس گفت: حوزه اصلی کار شرکت ما ساخت ابزار دقیق، تجهیزات اندازه گیری اپتیکی و لیزری است؛ پژوهشگران این مجموعه با بهره گیری از دانش فیزیک موفق به ساخت دستگاه های اندازه گیری شده اند. همچنین به واسطه تحلیل تصاویر توانسته ایم با بهره گیری یک سری تکنیک ها، ضخامت سنجی یا فاصله سنجی انجام دهیم. در ادامه این کار را توسعه داده ایم و در حوزه واقعیت مجازی ورود پیدا کرده ایم.

وی افزود: در این حوزه ما قادر به تصویربرداری 360 درجه ای هستیم و با کمک یک سری از دیتاها می توانیم مدل های ” تری دی” را اسکن کنیم. این دوربین ها می توانند به صورت عکس یا ویدیو در حوزه های نیاز به معرفی و بازدید مانند پروژه های ساختمانی، نفت و گاز، مکان های تاریخی و گردشگری مورد استفاده قرار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون طبق استانداردهای گوگل نرم افزارهایی را نوشته ایم یا طبق نرم افزارهای جهان، تورهای مجازی تولید کرده ایم که سایت ها می توانند آن برنامه را بارگذاری کنند و مکان های گردشگری و فضاهای دیدنی را به صورت آنلاین معرفی نمایند.

گردشگری مجازی با عینک هوشمند

در این راستا کانون گردشگری هوشمند استان یزد نیز اقدامی مشابه انجام داده بود. احمد فاضلی، مسوول کانون گردشگری هوشمند استان یزد در این خصوص به سیناپرس گفت: بحث واقعیت مجازی با عینک های هوشمند این امکان را به گردشگران می دهد که آنها مکان های تاریخی مانند امیر چخماق، مسجد جامع، آسیاب وزیری و حتی  مسیر قنات ها و مکان های زیرزمینی و تاریخی استان یزد را با کیفیت بسیار عالی به صورت 360 درجه به صورت فیلم و تصویر مشاهده کنند.

وی افزود: گردشگران همچنین می توانند امکانات اقامتگاه ها و هتل ها را با این سیستم بررسی و پس از انتخاب، آن مکان را رزور کنند.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه امسال بسیار متنوع تر از سال های پیشین بود زیرا بحث تکنولوژی و فناوری های جدید کمک بسیاری به معرفی مکان های تاریخی و حوزه گردشگری کرده است.

حمایت از کسب و کارهای اینترنتی

همچنین برخی از مراکز نوآوری با حضور در این نمایشگاه حمایت همه جانبه خودشان از استارتاپ ها را اعلام کرده اند. رضا وفایی، یکی از اعضای مرکز نوآوری یاس در این نمایشگاه گفت: یکی از اهداف این مرکز حمایت از استارتاپ ها و کسب و کارهای جدید اینترنتی است. کسب و کارها برای راه اندازی فعالیت حوزه کاری شان باید آگاهی لازم را داشته باشند. ما در این مرکز این خدمات را به آنها ارائه می دهیم. از ایده های آنها حمایت و مکان و هزینه های آنها را تقبل می کنیم.

وی افزود: این مرکز زیر مجموعه دانشگاه اهل بیت است و اکنون حدود 25 استارتاپ حوزه های مختلف را مورد حمایت مالی و معنوی قرار داده است.

فناوری دیروز و امروز گلاب گیری

فناوری های حوزه گردشگری مربوط به امروز نیست. دیری است که پیشینیان این مرز و بوم از فناوری های مختلف استفاده می کنند. یکی از این فناوری ها مربوط به گلاب گیری است.

محسن غفاری مقدم، موسس موزه گلاب قمصر در گفتگو با سیناپرس گفت: در این موزه سیستم های گلابگیری از تقدم تا تاخر زمان اختراع شان به نمایش گذاشته شده است. یکی از فناوری های گذشته خشک کردن تفاله گل محمدی برای تامین سوخت است. پیشینیان ما در قدیم پس از گرفتن گلاب از گل محمدی، تفاله گل پخته شده موسوم به ” بن گل” را پس از شکل دادن توسط قالب چوبی در معرض نور و حرارت خورشید قرار می دادند تا کاملا خشک شود. سپس آنها را در مکانی سرپوشیده برای سوخت زمستانی، پخت نان، سوخت گلابگیری سال بعد و به ندرت خوراک دام( دام های غیر شیری و گوشیتی مانند اسب و الاغ) انبار می کردند.

وی افزود: یکی دیگر از فناوری های گذشته تهیه مرکب از بقایای گل محمدی در قمصر است. در گذشته پس از گلابگیری یک مقدار آبی که همراه با تفاله ته دیگ( به عنوان ضایعات) باقی می ماند را روی فلز ضایعاتی از جنس آهن می ریختند و درون ظرف شیشه ای می گذاشتند و در معرض نور و خورشید قرار می دادند. پس از گذشت دو ماه با تبخیر آب، رسوباتی روی فلز ایجاد می شد. سپس رسوبات را می تراشیدند. آن رسوبات به صورت پودر در می آمد. پس از آن پودر را درون شیشه می گذاشتند و به آن مقداری گلاب به عنوان حلال اضافه می کردند. در نهایت مرکبی برای خوش نویسی ایجاد می شد.

به گفته وی، امروز نیز از فناوری های پیشرفته برای تهیه گلاب استفاده می شود اما پیشرفته ترین دستگاه های گلاب گیری نیز همان کار دستی پیشینیان را انجام می دهد یعنی آب و گلاب را مخلوط و تبدیل به بخار معطر می کنند. سپس بخار سرد شده تبدیل به گلاب می شود.

پاسداشت میراث فرهنگی دریا

پژوهشگران پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی هم امسال با حضور در این نمایشگاه ضمن معرفی دستاوردهای علمی این پژوهشگاه، جاذبه های گردشگری حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی دریا را نیز معرفی کرده بودند.

بابک مرادی، مدیر روابط پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در این خصوص به سیناپرس گفت: پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی، فعالیت های زیادی در حوزه باستان شناسی و میراث فرهنگی با محوریت موضوع دریا انجام داده است. هرچند این مساله جزو ماموریت های اصلی پژوهشگاه محسوب نمی شود اما برخی از اعضای هیات علمی این پژوهشگاه به دلیل علاقمندی فعالیت هایی در این زمینه انجام داده و دستاوردهای خوبی نیز در این خصوص کسب کرده اند. همچنین پروژه هایی نیز در قالب ارتباط با صنعت انجام داده ایم.

وی عنوان کرد: شناسایی بنادر تاریخی ایران، مطالعه کشتی تاریخی قروق تالش، کرانه شناسی استان هرمزگان، برگزاری کارگاه های صنایع دستی دریایی، مطالعات تاریخ فرهنگ و تمدن دریایی ایران، معرفی جاذبه های گردشگری زیستگاه های حساس مرجانی و رویشگاه های مانگرو از جمله طرح هایی است که هم اکنون با همکاری سازمان بنادر دریانوردی و میراث فرهنگی به انجام رسانده ایم.

گفتنی است، شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران و سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی از 18 تا 21 بهمن ماه برگزار شده است.

گزارش: بیتا اکبری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا