کمتر از 10 درصد نمونه های زیستی کشور جمع آوری شده است

 دکتر سیدابوالحسن شاهزاده فاضلی روز سه شنبه به ایرنا اظهار کرد: در حال حاضر تعداد جمع آوری نمونه ها اعم از گیاهی،جانوری، میکروبی و ژنوم آنها قریب به 30 هزار مورد است که باتوجه به گونه ها و ارقام مختلف کشور باید تعداد آنها بسیار افزایش زیادی یابد.

وی اظهار کرد که به دلیل غنی بودن ذخایر ژنتیکی کشور باید بتوانیم مقدار جمع آوری نمونه های زیستی را بطور چشمگیر افزایش دهیم که انجام این کار نیاز به حمایت جدی دولت دارد.
فاضلی به آمادگی این مجموعه برای جمع آوری نمونه های زیستی کشور اشاره کرد و گفت: اگر سرمایه گذاری،تجهیزات و زیرساخت مناسب فراهم شود می توان در بازه زمانی پنج ساله تعداد جمع آوری نمونه ها را به 10 برابر نمونه های فعلی د رساند.
رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تاکید کرد که به دلیل کمبود بودجه، سرعت حرکت مرکز براساس توانمندی و ظرفیت آن نیست و ما خیلی بیشتر از اینها می توانیم فعالیت کنیم.
وی تکثیر گیاه سوسن چهلچراغ را یکی از دستاوردهای مهم این مجموعه در حوزه گیاهی اعلام کرد و گفت: تکثیر این گیاه دراواخر سال گذشته به همت محققان این مجموعه انجام شده است.
گیاه سوسن چهلچراغ یک گیاه تزینی روبه انقراض است و در حال حاضر در یک محدوده مشخص حفاظت شده، می روید.
فاضلی با اشاره به اینکه با روش کشت بافت توانستیم تکثیر این گیاه را انجام دهیم، گفت: آمادگی داریم که در صورت حمایت محیط زیست نمونه های فراوان آن را تکثیر و به دامن طلبعت برگردانیم.
مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با هدف جمع آوری، تعیین هویت، کنترل کیفی، طبقه بندی، ثبت، نگهداری، تکثیر و توزیع انواع میکروارگانیسم ها و سلولهای قابل کشت و تجدید پذیر اعم از باکتری، قارچ، ویروس، دانه ها، سلولهای گیاهی و حیوانی و DNA ژنومی در اسفند ماه 1386 توسط جهاد دانشگاهی تأسیس شده است .

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا