تولید مکملی بر پایه زرشک برای درمان سندروم متابولیک

پژوهشگران یکی از شرکت ‌های دانش ‌بنیان موفق به تولید و عرضه مکمل دارویی بهبود سندروم متابولیک بر پایه گیاه زرشک شده اند.

سندروم متابولیک ( یا نشانگان سوخت و سازی) به مجموعه ای از اختلالات از جمله فشار خون بالا، دیابت، تری گلیسیرید بالا و HDL پایین گفته می شود که متاسفانه به دلیل سبک زندگی نادرست در جوامع بشری در حال گسترش و پیشرویی است. مرگ‌ و میر ناشی از شیوع گسترده سندروم متابولیک و سایر بیماری ‌های مرتبط باعث شد تا پژوهشگران یکی از شرکت های دانش بنیان ایران( زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد) با حمایت ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به تولید و عرضه مکمل دارویی بهبود سندروم متابولیک بر پایه گیاه زرشک شوند؛ این کپسول با داشتن مواد موثر متعدد، از طریق مکانیسم ‌های مختلف به کنترل و بهبود شرایط خطرآفرین بیماران کمک می کند.

دکتر کامران شورگشتی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در این خصوص به سیناپرس گفت: زرشک از جمله گیاهان بومی کشور است که خواص دارویی زیادی دارد. کارآزمایی های بالینی زیادی نشان داده اند که این گیاه اثربخشی زیادی برای بهبود سندروم متابولیک دارد از اینرو برای نخستین بار در دنیا موفق به تولید مکمل دارویی برای بهبود سندروم متابولیک و کنترل و پیشگیری از دیابت بر پایه گیاه زرشک شدیم.

وی افزود: بیماران مبتلا به سندروم متابولیک می توانند برحسب دستور و نسخه پزشک روزانه دو عدد از این کپسول ها را مورد استفاده قرار دهند.

وی به مشکلات اجرایی این طرح اشاره کرد و در این باره اظهارداشت: متاسفانه در حال حاضر شرایط کشور برای بحث تولید محصولات دارویی خوب نیست زیرا اکنون مشکلاتی در زمینه “هزینه های تحقیق و توسعه”، ” اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو” و ” فروش و بازار این محصولات” وجود دارد که شرایط فعالیت شرکت هایی مانند ما را سخت کرده است.

به گفته وی، دولت باید به درستی بحث های شرکت های دانش بنیان و تامین منابع تحقیق و توسعه را انجام دهد تا آنها بتوانند محصولات با ارزش افزوده بالایی در کشور تولید کنند.

شورگشتی به برنامه آینده این شرکت اشاره کرد و گفت: محصولات دیگری هم علاوه بر زرشک و زعفران در حال تولید داریم. همچنین در صدد هستیم بحث های تحقیق و توسعه مان را نیز گسترش دهیم تا محصولات بیشتری در این زمینه تولید کنیم. تاسیس شتاب دهنده اختصاصی در زمینه گیاهان دارویی و فرآورده های دارویی از دیگر برنامه های ماست که امیدوارم هرچه زودتر به نتیجه برسد.

پژوهشگر حوزه گیاهان دارویی به دیگر مشکلات این حوزه اشاره کرد و افزود: اکنون یکی از مشکلات اصلی ما برای تحقق برنامه هایمان بحث تامین مالی است. عمده این محصولات و تحقیق و توسعه دیگر محصولات ما نیاز به تامین مالی دارند؛ در حال حاضر نزدیک به 14 پروژه در دست اجرا داریم که همه آنها برای تحقیق و توسعه، تکمیل، تولید و فروش نیاز به سرمایه گذاری دارند.

وی خاطرنشان کرد: این طرح ها نیاز به “تحقیق و توسعه”، “کنترل کیفی”و “هزینه کرد” بیشتر و آزمایشگاه های پیشرفته تر دارند تا در گام های بعدی به بخش درمانی سایر کشورها وارد شوند. اکنون در این زمینه از جایگاه خوبی در سطح منطقه برخورداریم. منتها نیاز به حمایت های بیشتری داریم.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا