تکامل، عامل نخستین انقراض عظیم موجودات زنده

دانشمندان دانشگاه واندربیلت به تازگی به نخستین دوره انقراض موجودات بر روی کره زمین توجه ویژه ای نشان داده و تحقیقاتی در زمینه این انقراض بزرگ که در 540 میلیون سال پیش رخ داده است انداخته اند. آنها دریافته اند که در زمینه این انقراض نمی توان مواردی مانند شهاب سنگ ها و مواردی این چنینی را مقصر دانست بلکه فرایند سریع تکامل موجودات بوده است که ارگانیزم های قدیمی تر را به سوی انقراض روانه ساخته است.

محیط اکولوژیکی به وجود آمده از تکامل موجودات چند سلولی پیچیده موجب شده بوده است تا شرایط زیست برای موجودات ساده تر بسیار دشوار گردد و همین امر نیز به از بین رفتن این موجودات از عرصه هستی منتهی شده است.

حیات اولیه بر روی زمین بسیار ساده بوده است: ارگانیزم های تک سلولی به موجوداتی چند سلولی تکامل یافتند معمولا قابلیت حرکت نداشته و در آب زندگی می کردند. با این وجود دانشمندان به تازگی به تحلیل بازه زمانی 25 میلیون ساله ای رفته اند که با نام انفجار کامبرین شناخته می شود و در طول آن موجوداتی پیچیده تر به عنوان گونه های جدید حیات در زمین شکل گرفتند.

در این دوران بود که جانورانی مشابه با موجودات مدرن تر مانند بندپایان و عروس دریایی و نخستین مهره داران در زمین پدیدار شدند. این امر محیط جهان را به طوری تغییر داد که عملا گونه های قدیمی تر حیات به واسطه آن از بین رفتند. این تیم تحقیقاتی که توسط دانشمندی به نام سایمون داروچ رهبری می شدند، به این نتیجه رسیده اند که فسیل های موجود یافته شده در مکان هایی مانند نامیبیا نشان می دهند که این انقراض تنها به واسطه تکامل شکل گرفته است.

به این ترتیب نتیجه کلی به دست آمده توسط این دانشمندان این بوده است که محیط اکولوژیکی به وجود آمده از تکامل موجودات چند سلولی پیچیده موجب شده بوده است تا شرایط زیست برای موجودات ساده تر بسیار دشوار گردد و همین امر نیز به از بین رفتن این موجودات از عرصه هستی منتهی شده است.

منبع: gizmodo

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا