عینکی برای محافظت چشم از نور آبی

پژوهشگران در یک مطالعه تحقیقاتی، وضعیت عینک های آفتابی وارداتی را مورد بررسی قرار داده و شرایط آن ها برای فیلتر کردن نورهای مضر مورد بررسی قرار داده اند.

به گزارش سیناپرس،طیف نور خورشید شامل 3 بخش مهم فرابنفش با طول موج تقریبی 100 تا 400 نانومتر، نور مرئی با طول موج تقریبی 400 تا 760  نانومتر و فروسرخ یا مادون قرمز با طول موج بیش از 760 نانومتر است. در منابع مختلف، بارها تاکید شده است که تابش های فرابنفش، می توانند قسمت های مختلف چشم را تحت تاثیر قرار داده و منجر به بیماری هایی مانند ناخنک و آب مروارید شوند.

ولی بررسی های دانشمندان نشان می دهد: تنها حفاظت از چشم در برابر پرتوهای فرابنفش کافی نیست. چراکه اولین بخش از پرتوهای نور مرئی که نزدیک به طیف فرابنفش است و طول موجی در حدود 400 تا 500 نانومتر داشته و به نور آبی معروف است نیز می تواند در این خصوص آسیب زا باشد.

بنابر گفته پژوهشگران، نور آبی نه تنها از منبع اصلی انرژی کره زمین یعنی خورشید به ما می رسد، بلکه از منابع مصنوعی دیگر همانند دیودهای نوری یا انواع نمایشگرهایLED و لامپ های فلورسنت نیز ساطع می شود. این نور البته دارای منافعی برای انسان است که از آن جمله می توان به نقش آن در دیدن رنگ ها و همچنین دید در شب اشاره کرد. اما به دلیل طول موج کوتاه نور آبی و در نتیجه انرژی بالایی که دارد، این نور می تواند برای چشم انسان خطرناک باشد و به عنوان مثال برخی آسیب های چشمی مانند آسیب به شبکیه یا رتینوپاتی و دژنراسیون ماکولا یا آب سیاه را کلید بزند. لذا محافظت چشم ها در برابر آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این خصوص، یک مطالعه پژوهشی توسط محققانی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است که در آن کارایی عینک های آفتابی مختلف در حذف پرتوهای مضر دارای طول موج کوتاه بررسی و ارزیابی شده است.

آن ها تعداد 56 عینک آفتابی با رنگ ها و ویژگی های مختلف را از شرکت های واردکننده عینک جمع آوری کرده و مورد آزمایش قرار دادند. این محققان از اسپکتروفوتومتر برای بررسی میزان عبور پرتوهای فرابنفش و نور آبی از عدسی عینک ها استفاده نمودند.

نتایج این بررسی ها نشان داد که کارایی عینک های آفتابی مورد مطالعه در جلوگیری از عبور پرتوهای مضر قابل قبول بوده و عینک های به رنگ قهوه ای بهترین فیلترکننده نور آبی هستند.

سعید رحمنی، پژوهشگر گروه اپتومتری دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و سه همکار دیگرش در این تحقیق می گویند: عینک های آفتابی مورد مطالعه به خوبی توانستند از مقادیر پرتوهای مضر با طول موج کوتاه بکاهند و بنابراین می توانند از چشم ها در برابر پرتوهای مضر نور آفتاب نیز محافظت کنند. این مطالعه برای اولین بار در کشور به بررسی میزان عبور نور آبی از عینک های آفتابی پرداخته و نشان داده است که رنگ قهوه ای بهتر از سایر رنگ های متداول، نقش محافظتی در برابر پرتوهای نور آبی دارد.

آن ها می افزایند: تیرگی عینک های آفتابی باید به حدی باشد که خیرگی را کاهش دهد، ولی تشخیص رنگ و علائم ترافیکی را دچار اختلال نکند. براساس اطلاعات سازمان جهانی استاندارد، عبور نور مرئی کمتر از 8 درصد جهت رانندگی مناسب نیست.

در این تحقیق مشخص شد استفاده از ویژگی موسوم به پولاروید که در برخی از عینک های مورد مطالعه وجود داشت، با این که باعث کاهش خیرگی و بهبود کنتراست می شود، ولی تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی عبور نور آبی ندارد.

رحمنی و همکارانش می گویند: رنگ خاکستری به دلیل این که تاثیر کمتری روی کنتراست و تشخیص رنگ ها دارد، در بین استفاده کنندگان از عینک آفتابی ارجحیت دارد. البته این مسئله به معنی این نیست که سایر رنگ ها برای عینک آفتابی قابل استفاده نیستند. ما نیز در مطالعه خود نشان دادیم که رنگ قهوه ای در مقایسه با رنگ خاکستری و سبز، دارای قابلیت بهتری جهت فیلتر کردن نور آبی است.

آن ها در انتها آورده اند: شایان ذکر است با این که عینک های مورد بررسی در این مطالعه همگی از شرکت های معتبر جمع آوری شده بودند ولی داشتن مارک خاص و یا قیمت بالا، شاخصی جهت کیفیت عینک های آفتابی جهت محافظت از پرتوهای مضر به شمار نمی رود.

گفتنی است این یافته های علمی پژوهشی را مجله سلامت کار ایران وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران منتشر کرده است.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا