دورترین کهکشان جهان شناسایی شد

به گزارش سیناپرس، نوری که بیش از ۱۳.۴ میلیارد سال سفر کرده است تا به همسایگی ما در فضا برسد، توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ثبت و تأیید شد که از اولین و دورترین کهکشان کشف شده منشا گرفته است.

به گفته دانشمندان، این نور در سپیده دم کیهان قرار گرفته و شواهد نشان می دهد که درست مدت کوتاهی پس از انفجار بزرگ و زمانیکه جهان هنوز مه آلود و تاریک بود، اولین پرتوهای این نور در تاریکی کائنات نفوذ کردند.

مشاهدات طیف ‌سنجی طولانی تلسکوپ فضایی جیمز وب آنقدر دقیق است که محققان نه تنها می ‌توانند مسافتی را که نور این کهکشان‌ها طی کرده اندازه‌ گیری کنند، بلکه می ‌توانند برخی از خواص کهکشان‌ها را نیز استنباط کنند.

برانت رابرتسون (Brant Robertson) ستاره شناس دانشگاه کالیفرنیا می گوید: برای اولین بار، ما کهکشان ها را تنها ۳۵۰ میلیون سال پس از بیگ بنگ کشف کرده ایم و می توانیم از فواصل فوق العاده آنها کاملاً مطمئن باشیم. پیدا کردن این کهکشان های اولیه در چنین تصاویر خیره کننده زیبایی تجربه خاص و منحصر به فردی است.

رابرتسون می افزاید: اینکه بتوانیم پیشتر از آنچه که قبلاً دیده ‌ایم به کیهان نگاه کنیم، یکی از بزرگترین امیدهایی بود که به تلسکوپ فضایی جیمز وب دوخته شده بود. درک ما از بازه یک میلیارد سال پس از انفجار بزرگ بسیار محدود است و یافتن اجرام اولیه می تواند به روشن کردن شکل گیری جهان در این زمان حیاتی کمک کند.

او همچنین توضیح می دهد که ما مدل هایی داریم که چگونگی وقوع رویدادها را توصیف می کند. ما معتقدیم که قبل از تولد اولین ستاره ها، جهان پر از ماده مات بوده و هر نوری از الکترون های آزاد پراکنده می شده، قادر به جریان آزادانه نبوده است. در ادامه این ذرات به تدریج ترکیب شده و هیدروژن خنثی را تشکیل دادند. وقتی ستارگان تشکیل شدند، هیدروژن را یونیزه کرده و نور درخشید. این فرآیند حدود یک میلیارد سال پس از پیدایش کیهان کامل شد.

به گفته محققان، نور این اجرام بسیار ضعیف هستند، زیرا از فاصله بسیار دور سفر کرده و به دلیل انبساط کیهان، به طور قابل توجهی به انتهای طولانی‌تر و قرمزتر طیف کشیده شده است، پدیده ‌ای که به نام انتقال به سرخ شناخته می ‌شود.

داده ‌های جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب تأیید می ‌کند که این دو کهکشان واقعاً از دورترین کهکشان ‌هایی هستند که تاکنون شناسایی شده ‌اند و دو کهکشان دیگر حتی دورتر از آنها هستند. اما کرتیس لیک (Emma Curtis-Lake) ستاره شناس دانشگاه هرتفوردشایر در بریتانیا می گوید: دیدن طیف آشکار شده همانطور که ما امیدوار بودیم، تایید می کند که این کهکشان ها در لبه واقعی دید ما قرار دارند. این یک دستاورد فوق العاده هیجان انگیز برای این ماموریت است.

اکتشافات جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب دارای انتقال به سرخ ۱۲.۶۳ و ۱۳.۲۰ هستند که دومی معادل ۱۳.۵ میلیارد سال نوری است. سایر اجرام در حال حاضر تحت بررسی هستند، اما هنوز تایید نشده اند. از آنجاییکه تلسکوپ فضایی جیمز وب به تازگی عملیاتی شده است، احتمال زیادی برای شکستن این رکورد وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، رابرتسون در پایان می ‌گوید: با این اندازه ‌گیری‌ها، می‌ توانیم روشنایی ذاتی کهکشان‌ها را شناخته و تعداد ستاره‌های آن‌ها را متوجه شویم. اکنون می ‌توانیم نحوه کنار هم قرار گرفتن کهکشان‌ها در طول زمان را درک کنیم.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: sciencealert

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا