دوره نادیده گرفتن روابط عمومی به پایان رسیده است
دکترسیدغلامرضا کاظمی دینان رئیس انجمن روابط عمومی ایران در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس پیرامون ماهیت و ضرورت وجود روابط عمومی گفت: اهمیت و کارکردهای روابطعمومیها فراسازمانی و حتی فراملی شده و قطعا در هیچ زمانی، روابطعمومی از منزلت فعلی برخوردار نبوده است.
وی افزود: دوره نادیده گرفتن و اهمیت ندادن به جایگاه روابطعمومی به پایان رسیده است. به گونه ای که امروزه،مدیران ارشد وزارتخانهها، سازمانها و حتی شرکتهای بخش خصوصی دریافتند که برای دستیابی به اهداف موردنظرشان، نیازمند بهرهگیری از توانمندیهای علم ارتباطات و به ویژه روابطعمومی حرفهای هستند و در غیر این صورت شکست آنها قطعی است.
کاظمی دینان با اشاره به اینکه بر اساس اعلام رسمی برخی از نهادهای حرفهای، چند سالی است که روابطعمومی در ردیف مشاغل سخت و استرسآور است، گفت: نیروی انسانی حرفهای مهمترین رکن نهاد ارتباطی هر سازمان است و لازم است مدیران ارشد، ضمن ارج نهادن به تلاش آنها، اقدامات جدی در جهت حفظ، نگهداشت و ارتقای سلامت روانی و جسمی کارکنان بخش روابطعمومی به عمل آورند.
وی در رابطه با نقش روابط عمومی در هر سازمان گفت: آینده نگری، بحران ستیزی، اعتمادسازی، شفاف سازی، تواضع، وفاداری به سازمان، حمایت گری، خستگی ناپذیری، عدالت محوری، استقلال و مهمتر از همه، عشق به هنر روابط عمومی از ویژگی های یک روابط عمومی است.
کاظمی دینان با بیان اینکه علم روابط عمومی درایران پس از طی مسیری پر فراز، هم اکنون در حال رشد است تصریح کرد: اما همچنان، ایران در مقایسه با کشورهای توسعه یافته جهان از نظر تربیت متخصصان روابط عمومی عقب است که خوشبختانه در سال های اخیر شاهد تحولات مثبتی در این حوزه بوده ایم.
روابط عمومی های «پارکینگی» منسوخ شده اند
مدیران روابط عمومی ها باید با مطبوعات ودیگر رسانه ها تعامل دوسویه برقرار کنند و در مقابل رسانه ها هم توقعات بیجا وخارج از چارچوب رسالت کاری از روابط عمومی ها نداشته باشند
وی حضور مدیران روابط عمومی بدون سواد رسانه ای و تبحر ارتباطاتی در سازمان ها را به روابط عمومی های «پارکینگی» تعبیر کرد و افزود: قبل از انقلاب روابط عمومی ها مداح مسوولین بودند وهنوز این علم به عنوان یکی از شاخه های علم ارتباطات درایران شناخته نشده بود تا اینکه زنده یاد حمید نطقی در سمیناری جایگاه واقعی روابط عمومی درایران را به سازمان ها یادآور شد.
تفاهم رسانه ها با روابط عمومی ها موجب پویایی هر دو گروه می شود
این کارشناس روابط عمومی با اشاره به ضررت توجه به حقوق رسانه ها در دسترسی وانتشار اخبار واطلاعات سازمان ها گفت: مدیران روابط عمومی ها باید با مطبوعات ودیگر رسانه ها تعامل دوسویه برقرار کنند و در مقابل رسانه ها هم توقعات بیجا وخارج از چارچوب رسالت کاری از روابط عمومی ها نداشته باشند.
وی افزود: تفاهم رسانه ها با روابط عمومی ها از نگرش به تفاوت ها نشات می گیرد و این تفاهم موجب پویایی هر دو گروه می شود.
No tags for this post.