زمین مادر شماست، حرمت آن را حفظ کنید

 اما متأسفانه زمانی که از روز طبیعت صحبت می‌شود، بیشتر به یاد تخریب آن می‌افتیم. زباله‌هایی که در بین درختان و جنگل‌ها رهاشده، درختانی که با تبر بریده و سوزانده شده‌اند، شاخه‌هایی که پایه‌ای برای تاب‌بازی کودکان شده‌اند و تاب نیاورده و شکسته‌اند. همه این‌ها ردپا و نشانه‌ای از افرادی است که لذت زندگی را در از بین بردن طبیعت می‌جویند. در حقیقت این افراد نمی‌خواهند زباله‌هایی را که خود مسبب تولید آن بوده‌اند با خود از طبیعت خارج کنند. افرادی که کوچک‌ترین احترامی برای میزبان خود یعنی طبیعت قائل نبوده‌اند. از این گذشته بسیار از افراد همزمان با روز طبیعت ماهی‌های قرمز خود را در رودخانه‌ها رها می‌کنند و به‌این‌ترتیب موجب تغییر و اختلال در اکوسیستم آن می‌شوند. این در حالی است که ایرانیان باستان به طبیعت احترام می‌گذاشتند و هرگز راضی نمی‌شدند کوچک‌ترین صدمه‌ای به آن وارد کنند.

متأسفانه شدت آسیب‌های واردشده به طبیعت در 50 سال اخیر به‌اندازه‌ای بوده است که گزارش‌های سازمان ملل نشان می‌دهد تنوع منابع زیستی دنیا در حال نابودی است و اگر این روند متوقف نشود، انسان این موهبت ارزشمند را در جهان از دست خواهد داد.

با توجه به اهمیت این موضوع مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خواستار حفظ و صیانت از محیط‌زیست، طبیعت و جنگل‌های کشور در روز سیزدهم فروردین‌ماه و روز طبیعت شده است.

دوستداران طبیعت، سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در این روز از کیسه‌های زباله تا هرگونه کمک دیگری را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند. همچنین شهروندان می‌توانند از طریق شماره تلفن رایگان 1504 در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع، مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی را مطلع کنند.

دکتر غلامرضا نادر بادی ضمن تأکید بر ضرورت حفاظت از طبیعت و محیط‌زیست در روزی که به نام طبیعت از آن نام‌برده می‌شود، افزود: روز سیزده نوروز به تعبیر عام روز طبیعت نام‌گرفته است. در حقیقت روز طبیعت سنت دیرینه است که به این بهانه مردم به دشت و صحرا می‌روند تا آخرین روز تعطیلات نوروزی را در تعامل با طبیعت سپری کنند.

وی با اشاره به فرمایش رسول گرامی اسلام گفت: رسول گرامی اسلام می‌فرمایند «زمین مادر شماست و حرمت آن را حفظ کنید»؛ بنابراین همه باید به دنبال این باشیم که حرمت طبیعت را نگه‌داریم و با حفظ آن عبادت را به‌جا آوریم.

مدیرکل دفتر ترویج و مشارکت مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: متأسفانه همه‌ساله در روز سیزده نوروز با حضور ناگهانی میلیون‌ها نفر در عرصه‌های طبیعی موج گسترده‌ای از آتش‌سوزی، تخریب محیط‌زیست و زباله بر جای می‌ماند که جبران پیامدهای ناگوار آن بسیار دشوار و پرهزینه است. این پیامدها بیشتر دامن منابع طبیعی همچون جنگل‌ها و مراتع را می‌گیرد، زیرا این عرصه‌ها بسیار گسترده است و مانند پارک‌های ملی و مناطق حفاظت‌شده دارای ورودی‌های مشخص برای کنترل حجم مسافران ورودی نیست.

اگرچه شاید شکستن شاخه‌ها و قطع آن‌ها امروز اثرات سوء خود را نشان ندهد اما این مهم را باید بدانیم که اگر به دنبال هوای سالم، آب فراوان، خاک حاصلخیز، تنوع حیات‌وحش، کنترل گردوغبار و خلاقیت کودکان و اعتمادبه‌نفس هستیم باید در دامن طبیعت آن را جستجو کنیم و هرگز فراموش نکنیم که ما یک زمین‌داریم.

دکتر نادر بادی در خصوص تمهیدات موردنظر در روز سیزدهم فروردین گفت: دوستداران طبیعت، سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در این روز از کیسه‌های زباله تا هرگونه کمک دیگری را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند. همچنین شهروندان می‌توانند از طریق شماره تلفن رایگان 1504 در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع، مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی را مطلع کنند.

 

گزارش: فرگل غفاری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا