لزوم تغییر جهت اجتماعات نخبگانی پزشکی از «کلینیک» به «پژوهشکده»

عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز با بیان اینکه مناسب نبودن امکانات سخت‌افزاری و درآمد نسبی کمتر، دانش‌آموخته‌برتر پزشکی را به سمت «درمان» سوق می‌دهد، گفت: ارتقای کمی و کیفی تجهیزات آزمایشگاهی می‌تواند جهت حرکت بسیاری از مستعدان‌برتر پزشکی را به سمت «پژوهش» تغییر دهد.

وی افزود: مناسب نبودن امکانات سخت‌افزاری برای پژوهش و تحقیق در حوزه‌های مختلف پزشکی از سویی و درآمد کمتر فعالیت‌های پژوهشی نسبت به درمان از سوی دیگر سبب می‌شود افراد بیش از مراکز تحقیقاتی به سمت کلینیک‌های درمانی رهسپار شوند.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز، راه‌اندازی مراکز تخصصی-تحقیقاتی را یکی از راهکارهای ایجاد انگیزه برای پژوهش و حرکت در مرز دانش در مستعدان‌برتر پزشکی قلمداد کرد و ادامه داد: امکانات موجود در دانشگاه‌های کشور چه به لحاظ کمی و چه کیفی در سطحی نیست که بتواند پاسخگوی انگیزه و توان دانشجویان باشد. از سوی دیگر فرد پس از اتمام تحصیل، خود را به «اداره طرح» معرفی می‌کند و پس از آن برای گذراندن طرح خود به شهر و یا روستای دیگری اعزام می‌شود. با این روند فردی که می‌توانست در حوزه پژوهش و تحقیق پزشکی اثرگذار باشد، به راحتی وارد گردونه درمانی می‌شود.

باقری تصریح کرد: با راه‌اندازی پژوهشکده‌های تخصصی-تحقیقاتی و فراهم‌شدن زمینه برای فعالیت نخبگان و مستعدان‌برتر پزشکی در آنها، از سویی «اشتغال‌زایی نخبگانی» حاصل می‌شود و از سوی دیگر موفقیت‌های بسیاری در تولید علم رقم خواهد خورد. علاوه بر آن وجود و دسترسی به چنین مراکزی در کشور سهم بسزایی در جلوگیری از مهاجرت فعالان حوزه پزشکی دارد؛ چراکه بخش قابل توجهی از افراد تنها به دلیل علاقه به تحقیق و پژوهش و فراهم بودن ابزار آن در کشورهای پیشرفته، مهاجرت می‌کنند.

دانش‌آموخته‌برتر چشم‌پزشکی با اشاره به تسهیلات اعطایی بنیاد ملی نخبگان به دانشجویان و دانش‌آموختگان‌برتر، اظهار کرد: امکان‌های در نظرگرفته شده در این آیین‌نامه (مانند تسهیلات کارآفرینی و یا ایجاد و راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان) برای ورود فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی به بازار کار بسیار متنوع، مناسب و مطابق با فضای حاکم بر حوزه مهندسی و علوم‌پایه است؛ اما بهترین امکان برای دانش‌آموختگان‌برتر شاخه پزشکی، تسهیل در روند جذب این افراد در دانشگاه است. در حوزه پزشکی دانش‌آموخته یا باید به سمت درمان برود و یا به سمت حوزه پژوهش گرایش پیدا کند که در این صورت دانشگاه بهترین گزینه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، وی در پایان خاطرنشان کرد: پژوهش نباید صرفاً برای چاپ مقاله در مجلات معتبر علمی و در نهایت ارتقاء باشد؛ بلکه فعالیتی ارزشمند است که باید بر اساس نیازهای موجود و برای درمان دردی از جامعه صورت پذیرد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا