این برنامه ورزشی همراه را نمی توان فریب داد

در سال های اخیر بسیاری از برنامه های هوشمند روی تلفن های همراه نصب شده اند که با کالری شماری و محاسبه فعالیت های بدنی افراد ؛ به آن ها اعلام می کند در طول روز چه اندازه کالری مصرف کرده اند و میزان نشستن ، پیاده روی ، دویدن ، خواب و انجام تمرینات ورزشی در طول روز را به کاربر اطلاع می دهد . یکی از نقص های عمده این سیستم های محاسبه گر فعالیت ورزشی ، غیر هوشمند بودن آن ها است به طوری که برای نمونه اگر این تلفن همراه در جیب کاربر قرار داشته باشد و کاربر روی صندلی یا مبل نشسته و تنها به تکان دادن پای خود اقدام کند ، سیستم فریب خورده و این فعالیت را راه رفتن تلقی می کند .

 تغییرات انجام شده روی طراحی این سیستم های هوشمند باعث شده تا پیش بینی داده های فعالیت طبیعی و واقعی از دقت 38 درصد به 84 درصد افزایش پیدا کند و باعث شود تا رفتارهای فریبنده کاربر مشخص شود.

محققان موسسه توانبخشی شیکاگو در ایالات متحده امریکا روش جدیدی را برای نشان دادن دقت بالای برنامه های محاسبه گر فعالیت های ورزشی در تلفن های همراه با در نظر گرفتن تفاوت بین فعالیت های بدنی واقعی و جعلی ، ابداع کردند .

سهراب صائب از محققان این پروژه تحقیقاتی که در مقطع فوق دکترا در دانشگاه نورث وسترن مشغول تحصیل است ، در رابطه با این روش جدید می گوید : ما نشان می دهیم که چگونه از طراحی سیستم ها در  اطلاعات معتبر مطمئن شوید . 

در این مطالعات، دانشمندان گوشی های تلفن همراهی را معرفی می کنند که قابلیت تشخیص فعالیت های بدنی واقعی و طبیعی را از فعالیت های فریبنده و جعلی داشته و می تواند رفتار فعالیت های بدنی را در سراسر بدن افراد نشان دهد .

اگر ردیاب یا سنسور حرکتی طوری طراحی شود که مشخص کند چگونه فردی تقلب می کند آن را می تواند در رفتار شخص دیگر نیز تشخیص دهد. روش جدید طراحی شده به عنوان نمونه تشخیص می دهد که کاربر بر روی مبل در حال استراحت بوده اما به انجام فعالیت بدنی تظاهر می کند به طوری که ردیاب تصور می کند که شکسته شده و بر روی پیاده رو افتاده است.

بر اساس گزارش های این پژوهش ها، تغییرات انجام شده روی طراحی این سیستم های هوشمند باعث شده تا پیش بینی داده های فعالیت طبیعی و واقعی از دقت 38 درصد به 84 درصد افزایش پیدا کند و باعث شود تا رفتارهای فریبنده کاربر مشخص شود.

در بررسی های انجام شده در آزمایش این ردیاب های هوشمند ، شرکت کنندگان از روش های مختلف و متنوع برای فعالیت های جعلی و تقلب در فعالیت های بدنی استفاده کردند و بیش از شش بار مورد آزمایش قرار گرفتند. این شرکت کنندگان چهارده نفر در سنین بین 23 تا 38 ساله بودند که از انواع استراتژی های تقلب استفاده کردند. برای نمونه این افراد بر روی یک صندلی یا مبل نشسته و با دست و یا پا ، گوشی تلفن همراه را به حرکت در می آوردند تا نشان دهند که مشغول انجام فعالیت های بدنی یا پیاده روی واقعی هستند. علاوه بر آن این افراد در آزمونی دیگر به نشستن جعلی تظاهر کردند در حالی که در حال راه رفتن بوده اند. این سیستم جدید موفق شد تا 84 درصد از فعالیت ها را اعم از طبیعی و جعلی درست تشخیص دهد. 

لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله  PLOS ONE به چاپ رسیده و در دسترس است . 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا