مهندسی بافت های بدن به کمک فناوری های جدید

محققان دانشگاه رایس واقع در تگزاس ایالات متحده امریکا، یک ماده تطبیقی را که ترکیبی از خود درمانی و خواص محکم سازی برگشت پذیر را در خود دارد ، ساخته اند. این پژوهشگران بر این باورند که ماده کامپوزیت خود انطباقی ، ماده بسیار مفید زیست سازگار بوده که می تواند در مهندسی بافت و یا برای جزء ساختاری نقص اعضا به کار رود.

دانشمندان این ماده را از مخلوط کردن دو پلیمر و یک حلال که با حرارت تبخیر شده و بقایای یک توده متخلخل حوزه های چسبناک ، ساخته اند. هنگامی که این ماده ترک می خورد، محل پیدایش به سرعت بهبود پیدا کرده و روند بهبودی ادامه پیدا می کند و پس از فشرده سازی مانند یک اسفنج به شکل اصلیش باز می گردد.

با توجه به این مساله که پوسته نازک این ماده به آسانی تغییر شکل می دهد می توان گفت که بسیار انعطاف پذیر است .   دانشمندان این ماده را از مخلوط کردن دو پلیمر و یک حلال که با حرارت تبخیر شده و بقایای یک توده متخلخل حوزه های چسبناک ، ساخته اند. هنگامی که این ماده ترک می خورد، محل پیدایش به سرعت بهبود پیدا کرده و روند بهبودی ادامه پیدا می کند و پس از فشرده سازی مانند یک اسفنج به شکل اصلیش باز می گردد.

پی دانگ از محققان فوق دکترا و از پژوهشگران تیم پژوهشی فوق ، در این رابطه می گوید :  ماده ساخته شده بسیار قابل توجه است اما ما در نظر داریم تا ماده ای با انعطاف پذیری بیشتری را ارائه دهیم .

او در ادامه توضیح می دهد : ما همچنین در نظر داریم یک ماده زیستی تقلیدی که توانایی تغییر خود یا ساختار داخلی خود را دارد، برای انطباق با تحریک های خارجی بسازیم اما می خواهیم مایع این ماده پایدار و در حال جریان در همه جا باشد. 

در ماده کامپوزیت خود انطباقی ، حوزه های کوچکی از پلی ‌وینیلیدین فلوراید در محفظه هایی سرشار  از مایع قرار دارد . پلی دی متیل سیلوکزان چسبناک بیشتر سطح دست نخورده را می پوشاند . با توجه به این مساله که پوسته نازک این ماده به آسانی تغییر شکل می دهد می توان گفت که بسیار انعطاف پذیر است.

با توجه به توضیحات پژوهشگران ، محتویات مایع این ماده ، ویسکوالاستیسیته اش – اندازه توانایی جذب فشار و بازگشت به حالت اصلی – را افزایش می دهد در حالی که پوشش ها بخش ها را با هم محافظت می کنند.

این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در مجله مواد کاربردی و رابط (journal ACS Applied Materials and Interfaces) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است .

 

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا