کمبود اعتبار؛ درد مشترک طرح‌های کلان ملی

پیام چینی فروشان در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس درباره پیشرفت فیزیکی 47 طرح کلان تصویب شده دبیرخانه شورای عالی عتف در 9حوزه مختلف انرژی، سلامت، دفاعی، صنایع،علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی،حمل و نقل وعلوم انسانی گفت: بعضی از این طرح ها 30 درصد و برخی دیگر از پیشرفت کمتری برخوردار هستند. چند طرح نیز هم اکنون به مرحله تولید محصول رسیده‌اند. به عنوان مثال طرح‌هایی مانند میکرو آلگ، سیکلوترون، هواپیمای 150 نفره از پیشرفت‌ خیلی خوبی برخوردار هستند.

وی افزود: مشکل اصلی اغلب این طرح ها محدودیت اعتبار است. اگر این محدودیت رفع و اعتبارها به درستی اختصاص یابد، تا 3 سال آینده این طرح ها به سرانجام خواهند رسید.

رفع مشکل‌های حرکتی با پروتزهای عصبی

وی به طرح کلان ساخت فناوری پروتز عصبی حرکتی زیر جلدی برای بازیابی حرکت در افراد دچار ضایعه نخاعی اشاره کرد و در این خصوص گفت: پروتزهای عصبی تراشه های میکرو الکترونیکی هستند که داخل بدن کاشته می شود و به شبکه عصبی متصل شده و کار کنترل حرکت در عضو فلج شده را انجام می دهد.

وی اظهار کرد: پروتزهای عصبی برای ایستادن و گام برداشتن افراد دچار ضایعه نخاعی کمری(پاراپلژیک)، بازیابی حرکت افراد دچار شده به ضایعه های نخاعی، رفع مشکل حرکتی مبتلایان به ضایعه نخاعی ناقص و صدمه مغزی،CP،MS، Stroke و کنترل مغز،حافظه، افسردگی، چاقی، مثانه و بی اختیاری، دفع حملات صرع، درمان پارکینسون، نارسایی های تنفسی، شنوایی، بینایی و… کاربرد دارد.

دستیابی به دانش فنی تولید 15 واکسن

وی درباره طرح کلان تولید واکسن های انسانی نیز گفت: هدف اصلی این طرح دستیابی به دانش فنی تولید 15 واکسن(واریسا، هپاتیتE، MMR، پنموکوک، منگوکوک،HPV، ثلاث، هپاتیتB،هاری، پنتاوالان هگزاوالان، آنفولانزا، سل و سودوموناس) و وسیع بودن حجم تحقیقات مربوطه لازم است.

وی بیان کرد: هم اکنون فار یک این طرح با عنوان طرح کسب و کار، امکان پذیری، آینده پژوهی، تولید برخی از مهمترین اقلام مواد مصرفی و اجرای فاز یک واکسنHPV،HEV، سودوموناس، مالاریا و پنموکوک در حال انجام و اتمام است.

سرعت بخشی در حمل و نقل زمینی

به گفته وی طرح کلان «پياده‌سازی فناوری ملی سامانه حمل و نقل ريلی پرسرعت» با هدف دستيابی به فناوری‌های اصلی و توان طراحی پايه سامانه حمل و نقل ريلی پرسرعت با سرعت 350 کيلومتر بر ساعت از طريق به کارگيری دانش موجود در کشور از جمله مهمترین طرح های کلانی محسوب می شود که دانشگاه علم وصنعت متولی اجرای آن شده است.

وی طراحی «پلتفرم ملی خودرو در کلاس B» را از دیگر طرح های کلان ملی عنوان کرد و گفت: دستیابی به دانش ملی طراحی پلتفرم خودرو، ایجاد ساختار مناسب برای طراحی پلتفرم، ساخت نمونه‌های اولیه پلتفرم طراحی شده، دستیابی به تکنولوژی روز و قابل صدور، محدود کردن هزینه‌های محصول در حدود تعیین شده، تربیت نیروهای متخصص، مناسب سازی فرایند طراحی خودرو و نهایتا جهانی شدن صنعت خودرو کشور …. از جمله مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

تشخیص و درمان راحت بیماران

چینی فروشان به اهمیت اجرای طرح سیکلوترون کوچک برای مصارف پزشکی اشاره کرد و در اینباره گفت: امروزه سیستم‌های تصویربرداری پزشکی به خصوص سیستمPET، اطلاعات ارزشمندی در خصوص تشخیص و درمان بیماری‌ها می‌دهند. خرید این دستگاه حتی در صورت وجود نداشتن تحریم‌ها از نظر اقتصادی به صرفه نیست. همچنین نیروی کار ماهر در داخل کشور نیز برای بهره برداری از آن وجود نداشته و هزینه استفاده از این دستگاه ها هم برای بیماران بسیار بالا خواهد بود اما با ساخت این شتاب دهنده و تربیت نیروی انسانی، حداقل نیاز 50 بیمارستان به این دستگاه مرتفع و هزینه استفاده از آن نیز برای بیماران بسیار کاهش می یابد.

وی افزود: هدف این طرح ساخت شتاب دهنده کوچک خود حفاظ سیکلوترون برای تولید رادیو داروی FDG در بیمارستان برای اسپکتروسکوپی PET است. انرژی ذرات خروجی این شتاب دهنده در حدودMeV10طراحی خواهد شد. برای این شتاب دهنده، حفاظ سربی مناسب پیش بینی شده تا نیازی به ساختن دیوارهای محافظ پرتو در بیمارستان نباشد.

دستیابی به تکنولوژی ساخت هواپیمای 150 نفره

کارشناس ستاد طرح های کلان ملی«توسعه فناوری‌های کليدی هواپيمايی جت مسافربری 150 نفره» را از دیگر طرح‌های کلان مصوب شورای عالی عتف عنوان کرد و گفت:عملیات این طرح از سال 1391 در کشور آغاز شده و قرار است در 3 مرحله(طراحی مفهومی، اولیه و جزیی) انجام شود؛ هریک از این سه مرحله جدول زمانبندی خاصی دارد.

وی ادامه داد: این هواپیما 38.5 متر طول، 12.28ارتفاع و 37.5 متر عرض دارد. وزن بال آن 126 متر مربع، وزن برخاستن آن 76.7 تن، وزن عملیاتی آن 42.3 تن، وزن بار آن 17.6 تن و بیشینه وزن بار آن 20.5 تن و برد آن هم 3850 کیلومتر است.

طرحی فناورانه برای حامل‌های فضایی

وی درباره طراحی و ساخت تست موتور حامل فضایی با پیشرانه سرد نیز اظهار کرد: قلب یک حامل فضایی موتور و قلب موتور حامل نیز محفظه رانش آن است بنابراین دستیابی به فناوری‌ های این زیر سیستم بسیار مهم و حایز اهمیت است. بدین منظور هسته پاشش و احتراق با هدف اکتساب فناوری های لازم در این زمینه در سال 1391 در دانشگاه صنعتی شریف تشکیل شد. این هسته وظیفه اکتساب فناوری تمامی زیر سیستم هایی که به نوعی به پاشش و احتراق ارتباط دارند را برعهده دارد. تاکنون این هسته توانسته تمامی فناوری های لازم و روش اکتساب این فناوری ها را شناسایی و امکان سنجی کند و در ادامه در حال برنامه ریزی برای اکتساب این فناوری ها است.

توسعه نرم افزارهای امنیتی

به گفته این کارشناس ستاد طرح های کلان ملی توسعه نرم افزارهای پایه امن نیز با سه هدف کاربردی(ارتقای امنیت و ایمنی فضای تبادل اطلاعات در زیر ساخت‌های حیاتی و حساس،ارایه خدمات نوین و بهینه به کاربران با استفاده از فناوری اطلاعات، تسهیل در مدیریت بحران بر پایه نرم افزارهای بومی، ایجاد زیر ساخت های نرم افزاری بومی برای ارایه سرویس‌های ملی، فراهم آوردن امکان استفاده از فناوری‌های حاصله در صنایع و بازارهای دیگر)، علمی( توسعه دانش بومی در حوزه‌های نرم افزارهای پایه امن، تربیت نیروی انسانی و جذب نخبگان دانشگاهی و جلوگیری از پراکندگی و مهاجرت نخبگان، تقویت بنیه علمی و فناوری کشور در حوزه توسعه نرم افزارهای سیستمی) و اجتماعی( کاهش وابستگی در زمینه نرم افزارهای پایه، تقویت و فراهم آوردن موقعیت حضور فعال دانشگاه‌ها در راستای بومی سازی سامانه‌های پایه ای، تقویت روحیه خود باوری و غرور ملی در عرصه فناوری های خاص) انجام شده است.

طراحی و ساخت توربین گازی 200 کیلو واتی

وی به طرح کلان طراحی و ساخت توربین گازی 200 کیلو واتی با تولید سیستم هم زمان برق و حرارت برای تولید پراکنده و ذخیره سازی انرژی آن اشاره کرد و افزود: تولید پراکنده در مقیاس پایین تر از یک مگاوات یکی از فناوری های نو ظهور میکروتوربین ها است که به علت صرفه انرژی همواره در صنعت تولید پراکنده برق همراه با سیستم های بازیاب حرارت به صورت تولید همزمان برق و حرارت بکار می‌رود.

چینی فروشان تصریح کرد: دانش و فناوری طراحی و ساخت قطعات حساس و مواد بکار رفته در میکروتوربین، در کنار دانش لازم برای پایداری و بهره برداری آن در سرعت بسیار بالای دورانی و… باعث می شود این تجهیز و فناوری‌های آن در صنایع مختلفی مانند هوایی، نظامی، هسته ای و…. کاربرد داشته باشد.

تولید صنعتی باتری‌های لیتیومی

وی به طرح کلان بومی سازی و تولید صنعتی باتری‌های لیتیومی نیز اشاره کرد و افزود:این طرح در راستای توسعه فناوری و به کارگیری باتری‌های لیتیومی در شبکه های برق، نیروگاه ها، انرژی پراکنده و خودروهای برقی و هیبریدی به تصویب شورای عالی عتف رسید.

وی اظهار کرد: تنظیم فرکانس،T&D deferral، تلفیق انرژی‌های تجدید پذیر در شبکه برق و توسعه انرژی‌های فتوولتاییک و بادی از جمله کاربردهای مهم این باتری ها در حوزه صنعت برق است.اخیرا نیز خودروهای برقی با باتری های لیتیومی به بازار عرضه شده اند؛ این باتری‌ها به شبکه برق متصل شده و برق یک واحد مسکونی را طی یک روز تامین می‌کنند.

وی بیان کرد: پیشرفت این طرح کلان تا شهریور امسال16.5% بوده است.

استفاده از آب شور برای مصارف کشاورزی

وی دانش و فناوری استفاده از آب دریا و آب های شور برای استفاده در کشاورزی، شرب و صنعت نیز از دیگر طرح های کلان برشمرد و در اینباره گفت:هدف از اجرای این طرح در وهله اول بومی سازی این دانش و پس از آن ساخت تجهیزات مناسب برای شیرین کردن آب دریا است تا ضمن رفع نیازهای کشور، این تکنولوژی به سایر کشورها نیز صادر شود. سپس ضمن بررسی حد آستانه گیاهان کشور، حد شیرین کردن آب و گیاهان مقاوم به شوری نیز تعیین شود.

به گفته وی به روز رسانی معیارهای کیفی آب در بخش های کشاورزی، شرب و صنعت، استفاده از تکنولوژی های نوین در نمک زدایی، ارزیابی سیستم های موجود شیرین سازی آب در ایران و جهان، بررسی مسایل اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی نمک زدایی، فناوری کشت گونه های شورپسند و بومی سازی فناوری بهره برداری از گونه های شورپسند برای مصارف دامی، غذایی، دارویی، شیمیایی و سلولزی از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح است.

 

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا