ترس در موجودات ریشه عصبی دارد

بر اساس اظهارات دانشمندان ، ترس های غریزی مانند ترس از ارتفاع یا ترس از حشرات ، نوعی واکنش غریزی بدن نسبت به اجتناب از خطرات است ولی افراط در آن و ترس بیش از حد ،می تواند منجر به بیماری های روحی و اضطراب و تشویش شود .

 اعصاب مانند کلید های قطع و وصل ترس در بدن هستند . حتی بدون وجود علائم تحریک کننده ای مانند ترس ، این اعصاب می توانند سبب ایجاد ترس شوند .

در همین رابطه دوان شومین از پژوهشگران آکادمی علوم چین اعلام کرد : شناسائی و درک مکانیسم عصبی این ترس ها می تواند ما را در اتخاذ روش های درمانی بهتر ، یاری کند .

در این مطالعات دوان شومین و تیم همراه وی برای بررسی و شناسائی ساختار ترس ، اقدام به انجام آزمایش های گسترده ای روی موش ها کردند . در این آزمایش ها ، دانشمندان موش های آزمایشگاهی را با عوامل بویائی تحریک کننده ای مانند مدفوع شکارچیان این حیوان رو به رو کرده و به بررسی نشانه های ترس مانند بی حرکت شدن ، افزایش ضربان قلب یا لرزیدن بدن آن ها پرداختند . در نتیجه این مطالعات ، دانشمندان تیم فوق الذکر موفق به شناسائی دو گروه اعصاب موسوم به somatostatin-positive neurons و parvalbumin-positive (PV) neurons شدند .

در همین رابطه وانگ هائو از دیگر پژوهشگران این تیم مطالعاتی اعلام کرد : زمانی که ما اعصاب parvalbumin-positive (PV) neurons را در موش ها از کار انداختیم ، این حیوانات در مواجهه با عوامل تهدید زا بی تفاوت باقی مانده و به فعالیت عادی خود ادامه دادند . نتیجه این آزمایش درباره اعصاب somatostatin-positive neurons نیز مشابه بود .

این کشف می تواند گام بزرگی در معالجه و درمان بیماری های روانی مبتنی بر ترس مانند انواع فوبیا باشد . وانگ در خاتمه توضیحات خود افزود :  این اعصاب مانند کلید های قطع و وصل کردن ترس در بدن هستند . حتی بدون وجود علائم تحریک کننده ای مانند ترس ، این اعصاب می توانند سبب ایجاد ترس شوند . ما این مساله را در مورد موش ها آزمایش کرده و دریافتیم با تحریک این اعصاب ، بدون وجود علائم فیزیکی تهدید کننده ، موش ها نشانه هایی صریح از ترس را نشان دادند .

 

مترجم: فاطمه کردی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا