جایگزینی گازوییل زیستی در اتوبوس ها آلودگی هوا کاهش میدهد

دکتر میثم طباطبایی، طراح پروژه سوخت زیستی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس افزود: بیش از یکسال است که با هماهنگی اتوبوسرانی تهران و مطالعات انجام شده و مذاکرات صورت گرفته توسط کمیته سوخت زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست در ستاد توسعه زیست فناوری مستقر در معاونت علمی و فناوری ریئس جمهور قرار شده است که به صورت نمادین 5درصد گازوییل زیستی را در سوخت 20دستگاه اتوبوس به مدت یک ماه در استان تهران استفاده و اجرایی کنیم که این اتفاق صورت گرفته و تا ماه آینده خبرهای خوبی حاکی از استفاده و تغییرات در سوخت های سیتم حمل و نقل به گوش خواهد رسید.

طباطبایی تاکید کرد: عمده مشکل شهر تهران دوده اتوبوس هایی است که در سطح شهر وجود دارند و اگر این طرح جواب مثبتی داشته باشد تمامی اتوبوس های کلان شهرهای ایران مجهز به سوخت زیستی و درنهایت با ایجاد زیرساخت ها تمام وسایل نقلیه کشور ملزم به استفاده از این سوخت می شوند . ناگفته نماند تقریبا نیم قرن است که تمامی دنیا ازسوخت های زیستی استفاده می کنند و این پروژه برای اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد .

 رئیس کمیته سوخت‌های زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با اشاره به نحوه تامین بنزین بایودیزل، گفت: در این طرح قصد داریم بنزین بیودیزل را از طریق روغن‌های پسماند خوراکی تهیه کنیم که بر اساس آمارهای ارائه شده سالانه 500 هزار تن روغن پسماند خوراکی در کشور تولید می‌شود.

قصد داریم بنزین بیودیزل را از طریق روغن‌های پسماند خوراکی تهیه کنیم که بر اساس آمارهای ارائه شده سالانه 500 هزار تن روغن پسماند خوراکی در کشور تولید می‌شود.

وی افزود: از این روغن‌های پسماند خوراکی در صنعت آرایش و مرغداری‌ها استفاده می‌شود که عوارض ناگواری دارد؛ زیرا استفاده این روغن‌ها در صنعت مرغداری به نوعی بازگشت آنها به چرخه غذایی کشور است.
وی تاکید کرد: یک سوم روغن‌های پسماند خوراکی قابل بازیافت هستند که قصد داریم از این روغن‌های پسماند خوراکی، بیودیزل تهیه کنیم و این میزان برای تهیه کل بیودیزل کشور کافی است.

طباطبایی افزود: استفاده از سوخت های دیزلی در فازهای مختلف به خصوص در همین فاز اولیه میتواند حدود 3الی5درصد از میزان دوده ، دی اکسید کربن ومونوکسید کربن را کاهش دهد.همچنین گفتنی است 5درصد کاهش حجم دوده در کلان شهری مانند تهران می تواند حجم قابل توجهی از آلودگی هوا را کاهش دهد .

رئیس کمیته سوخت زیستی عنوان کرد: آلودگی هوا یکی از معضلاتی است که تک دلیل به حساب نمی آید وبرای حل آن باید راه های بسیاری را در نظرگرفت اما 80 درصد عامل آلودگی شهر سوخت های به کار رفته در سیستم حمل و نقل هستند و به نوعی متهم اصلی آلودگی هوا به حساب می آید.

به نظر با توجه به اینکه آلودگی هوای کشور به یک معضل جدی و خطرناک تبدیل شده است، باید تلاش کنیم طرح‌های منتج به نتیجه حذف آلاینده‌های زیست محیطی به قانون تبدیل شود.

 

گفتگو: فرگل غفاری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا