سازوکار تربیت دانشجوی روزنامه‌نگاری، مشکل اساسی دارد

دکتر حسن نمکدوست تهرانی، مدیر مرکز آموزش موسسه همشهری در رابطه با وضعیت آموزش روزنامه نگاران در کشور گفت: در نظام دانشگاهی ما هم اساتید خوب وجود دارند و هم دانشجویان خوب؛ گرچه در اکثریت نیستند.بنابراین، اعتقاد من بر این است که اساسا سازوکاری که در نظام آموزش عالی برای تربیت دانشجوی رشته روزنامه‌نگاری تعریف شده است، مشکل اساسی دارد.

وی تصریح کرد: البته بگذریم از یک اینکه تفکری که در دانشگاه‌های ما اعمال می‌شود، از نظر من تفکری راه‌گشا و توسعه گرا در عرصه علم نیست.

نمکدوست در ادامه افزود: از اینها که بگذریم، باید بگویم اساسا سازوکار تربیت روزنامه‌نگاران در ایران مشکل اساسی دارد. مهمترین آن این است که معتقدم در جهان امروز دوره روزنامه‌نگاری نباید یک دوره کارشناسی باشد. بلکه همه خبرنگاران باید در حد دوره کارشناسی در زمینه‌ای اعم از ورزشی، اقتصادی، سینما و… اطلاعات داشته باشد و سپس در مقطع کارشناسی ارشد دانش روزنامه‌نگاری نیز به این دانش حرفه‌ای اضافه شود.

وی تصریح کرد: در اینجاست که می‌توانیم امیدوار باشیم که روزنامه‌نگاران ما به حوزه و قلمرویی که در آن کار می‌کنند اشراف دارند و از سوی دیگر توانایی رفتار ارتباطی و رسانه‌ای را هم دارند.

این کارشناس ارتباطات در ادامه خاطرنشان کرد: البته برعکس آن هم مصداق دارد یعنی صرف تحصیلات در سایر رشته‌ها کسی نمی‌تواند روزنامه‌نگار شود و این دو باید در کنار هم باشد.

وی با اشاره به اینکه افزود: مشکل بنیادی که در این حوزه وجود دارد این است که متخصصان فکر می‌کنند که چون پزشک و یا مثلا اقتصاددان خوبی هستند، می‌توانند نویسنده خوبی هم باشند اما اینگونه نیست و ما شاهد بودیم که در عرصه روزنامه نگاری و قلم زدن گاهی افتضاحاتی به بار آمده است.

نمکدوست اظهار کرد: باید در نظر داشته باشیم که مهارت روزنامه‌نگاری مهارت بسیار بالایی است و فقط کسی که دوره‌های آکادمیک این رشته را گذرانده است می‌تواند مطالب را به گونه‌ای انعکاس دهد که مخاطبان عام آن را درک کنند. البته این توهم وجود دارد که اغلب افراد فکر می‌کنند که نویسندگان و سخنوران خوبی هستند اما مطلقا اینگونه نیست و من معتقدم تخصص در یک رشته خاص باید با دانش و توانایی‌های علوم ارتباطات پیوند بخورد و یکی بدون دیگری ممکن نیست.

این استاد ارتباطات در ادامه با اشاره به رشته روزنامه نگاری و صنعت رسانه گفت: رشته روزنامه نگاری از آن دست رشته‌هایی است که اگر می‌خواهیم در آن موفقیت وجود داشته باشد، باید پیوند نزدیکی بین صنعت رسانه و دانشگاه برقرار کنیم و افراد بتوانند کاملا بین این دو حوزه در رفت و آمد باشند. یعنی افرادی که در صنعت رسانه فعالیت می‌کنند، دانشگاهی باشند و اساتید هم به این صنعت راه پیدا کنند.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا