تولید سلولهای خورشیدی با ضریب تبدیل انرژی 45 درصدی

تلاش برای تولید نسل پیشرفته تری از سلولهای خورشیدی که در به دام انداختن نور و تولید الکتریسیته بیشتر کارایی بیشتری داشته باشند همواره مورد نظر دانشمندان این عرصه بوده است.

در مقاله ای که در نشریه Physical Chemistry Letters منتشر شده، دانشمندان دانشگاه دولتی فلوریدا در آمریکا استراتژی را برای تولید سلولهای خورشیدی با کارایی بالاتر از قبل ارایه کرده اند.

تلاش برای تولید نسل پیشرفته تری از سلولهای خورشیدی که در به دام انداختن نور و تولید الکتریسیته بیشتر کارایی بیشتری داشته باشند همواره مورد نظر دانشمندان این عرصه بوده است.

آنها نه تنها به دنبال مواد جدید بلکه در جستجوی فرآیندهای نوینی در جهت جذب و به دام انداختن پرتوهای نوری بوده اند تا در نهایت بتوانند سلولهای خورشیدی مؤثرتری را تولید کنند.

اگرچه فناوری سلولهای خورشیدی در سالهای اخیر توسعه چشمگیری داشته است اما به دو دلیل عمده یعنی بالا بودن هزینه تمام شده آنها و کارایی نه چندان چشمگیر مورد توجه عموم مردم نبوده اند. در حال حاضر یک سلول خورشیدی در بهترین وضعیت کاری نهایتا می تواند 33 درصد پرتوهای خورشیدی جذب شده را به الکتریسیته تبدیل کند و به همین دلیل دانشمندان همواره در تلاش بوده اند تا این رقم را بهبود بخشند.

تا پیش از این از فیلترهای فوتونی مخصوصی برای افزایش کارایی سلولهای خورشیدی می شد به طوریکه آنها را در قبل و بعد از ساختار سلولی قرار می دانند تا بدین ترتیب پرتوهای ضعیف خورشیدی هم به الکتریسیته تبدیل شود اما در نگرش جدیدی که دانشمندان دانشگاه دولتی فلوریدا دنبال می کنند، این فیلترها در دل سلولهای خورشیدی تعبیه می شوند.

با تکیه بر این روش جدید، بازده کاری سلولهای خورشیدی از 33 درصد فراتر رفته و تا 45 درصد افزایش خواهد یافت که در صنعت طراحی و تولید این فناوری کاربردی رکوردی خیره کننده محسوب می شود.

 

مترجم: مهدی پیرگزی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا