کاهش قیمت تمام شده انرژی های نو با ورود شرکت های دانش بنیان

گسترش بهره برداری و استفاده از انرژی های نو یکی از سیاست های راهبردی بخش انرژی در کشور است که وزارت نیرو هم آن را دنبال می کند. منتها تاکنون در این زمینه کار جدی و موثری صورت نگرفته و حجم انرژی های نو از سبد انرژی کشور بسیار کم است. با این وجود برنامه ریزی هایی برای افزایش بهره برداری از این انرژی ها در قالب برنامه ششم توسعه صورت گرفته است. بی تردید یکی از عواملی که می تواند در تحقق این هدف بسیار موثر باشد، حمایت از ورود شرکت های دانش بنیان به عرصه انرژی های نو است. این شرکت ها می توانند با بهره گیری از فناوری های نو نه تنها قیمت تمام شده تولید انرژی از منابع بی پایان طبیعی را کاهش دهند بلکه بر میزان مطلوبیت کار هم خواهند افزود. 

مهندس آرش کردی؛ مدیرعامل شرکت توانیر در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که بتوانیم سالانه 1000 مگاوات انرژی های نو را وارد شبکه کنیم. یعنی در سال 1400 این افتخار را داشته باشیم که 5 درصد از ظرفیت نصب شده کشور از انرژی های نو و تجدیدپذیر تامین شود.

وی افزود: مهم ترین کار در تحقق این هدف آن است که سرمایه گذاران بخش خصوصی این پشتوانه و انگیزه را داشته باشند که در این عرصه سرمایه گذاری کنند. همانطور که می دانید وزیر محترم نیرو چند ماه قبل ابلاغیه ای صادر کرد و قیمت خرید تضمینی 20 ساله انرژی های نو را به سرمایه گذاران ابلاغ کرد. این بسته قیمتی که بسیار متنوع است و همه انرژی های نو را در بر می گیرد به شکلی طراحی شده که یک مطلوبیت بسیار بالا برای سرمایه گذاران ایجاد می کند. خوشبختانه الان مراجعات خوبی صورت گرفته و در حال دادن مجوزهای اولیه هستیم.

مدیرعامل شرکت توانیر تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که هر سرمایه گذاری در بحث انرژی های نو اعم از اینکه در بخش خانگی به مصرف برسد یا در بخش صنعتی، کاملا دارای مطلوبیت است. به همین دلیل مدل کار تعریف شده و سازمان انرژی های نو در این زمینه بسیار فعال است. امیدواریم با این تمهیداتی که اندیشیده شده به هدف 1000 مگاوات در سال نایل شویم.

کردی یادآور شد: پتانسیل کشور در زمینه های مختلف انرژی های نو متفاوت است اما می توان روی عددی بین 20 تا 30 هزار مگاوات حساب کرد.

 برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که بتوانیم سالانه 1000 مگاوات انرژی های نو را وارد شبکه کنیم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در این ارتباط با شرکت های دانش بنیان هم تعاملاتی داشتید؟ گفت: آنچه اهمیت دارد این است که شرکت های دانش بنیان بتوانند در دو زمینه، تولید انرژی های نو را توسعه دهند، یکی بخش انرژی بادی است و دیگری انرژی خورشیدی. شرکت های ما در هردو بخش فعال هستند. همانطور که می دانید در حال حاضر توربین های 2.5 مگاواتی توسط شرکت مپنا در داخل کشور تولید می شود.

این مقام مسوول در وزارت نیرو افزود: شرکت های دانش بنیان می توانند در حالات مختلفی که برای تولید انرژی از خورشید وجود دارد، ورود کنند. در بخش انرژی خورشیدی از چندین کیلووات داریم تا چندین مگاوات. ما قطعا از ورود شرکت های دانش بنیان به این عرصه حمایت می کنیم و انتظار داریم که این شرکت ها قیمت تمام شده تولید انرژی را پایین بیاورند و شرایطی فراهم کنند که ما به تولیدات داخلی متکی باشیم.

کردی در پایان تاکید کرد: هم اکنون با توجه به قیمت های ابلاغی از سوی وزیر محترم نیرو، تولید انرژی های نو در داخل کشور کاملا اقتصادی و مقرون به صرفه است و از این بابت مشکلی وجود ندارد. منتها ما باید به سمتی پیش برویم که قیمت تمام شده را پایین بیاوریم و مطلوبیت کار را افزایش دهیم، به ویژه در مناطقی که تامین انرژی به صورت معمول دچار مشکل است همچون مناطق دورافتاده و برخی از روستاهای کشور.     

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا