تهدید690 میلیون کودک باتغییرات آب و هوایی

دو هفته قبل از کنفرانس تغییر آب و هوا در پاریس، یونیسف گزارشی را با عنوان 'مگر این که اکنون اقدام کنیم' در مورد خطر حاصل از تغییرات آب و هوایی بر کودکان منتشر کرد.
این گزارش نشان می دهد حدود 530 میلیون کودک در مناطق سیل خیز زندگی می کنند که اکثر آنان ساکنین آسیا هستند. بیش از 300 میلیون از این کودکان در کشورهایی زندگی می کنند که بیش از نیمی از جمعیت آن فقیر هستند. 
بر این اساس، در نقاط دیگر جهان نیز حدود 160 میلیون کودک به مناطقی تعلق دارند که از خشکسالی شدید رنج می برند و بیش از نیمی از این تعداد، ساکنین آفریقا هستند.
حدود 115 میلیون کودک در مناطقی زندگی می کنند که در معرض طوفان های گرمسیری قرار دارند.
براساس این گزارش، هم اکنون چندین کشور برنامه های ملی خود را در زمینه کنترل افزایش گرمای جهانی تا سقف دو درجه سانتی گراد ارایه کرده اند. این محدودیت برای جلوگیری از عواقب ناشی از فعالیت های کنترل نشده عامل گرمایش جهانی درنظر گرفته شده است. با این حال کارشناسان هراس دارند که برنامه های ملی ارایه شده به منظور بحث در کنفرانس تغییر آب و هوا در پاریس، برای نیل به این هدف کافی نباشد.
به گفته 'آنتونی لیک' مدیر اجرایی یونیسف، 'ما می دانیم اقدامات ضروری برای جلوگیری از آسیب ناشی از تغییرات آب و هوایی ممکن است تحمیلی باشد؛ ولی دست روی دست گذاشتن برخلاف وجدان انسانی است'. 
پیش بینی علمی گزارش یونیسف نشان می دهد در صورت تشدید برنامه های کنترل تغییرات آب و هوا، شمار کودکانی که از تغییرات آب و هوایی مصون می مانند، افزایش می یابد. این گزارش بر توجه به دی اکسید کربن موجود در اتمسفر تاکید دارد. کودکان سراسر جهان تحت تاثیر دی اکسید کربن منتشر شده قرار دارند و آژانس تاکید دارد که باید کودکان را در سراسر جهان برای مبارزه با چنین آسیبی تقویت کرد.
وخامت شرایط آب و هوایی از طریق شیوع بیماری هایی مانند اسهال و مالاریا نیز به طور غیر مستقیم بر کودکان تاثیر می گذارد. افزایش نرخ سوء تغذیه در شرایط آب و هوایی سخت نیز موجب آسیب زیادی می شود. محرومیت از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی کافی هم مزید بر علت است. 
به گزارش ایرنا از رویترز، نیکلاس ریس، یکی از کارشناسان سیاست گذاری یونسف و از نویسندگان این گزارش می گوید: 'بار آسیب های ناشی از تغییرات آب و هوایی به دوش کودکان است، در حالی که در وضعیت کنونی نیز فشار زیادی را متحمل می شوند '.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا