گزارش تصویری و تحلیل فنی پل چالان چولان
در حال حاضرپل دارای وضعیت مناسبی است . نکته قابل توجه عدم تغییر عرض رودخانه طی مدت زمان طولانی از تاریخ ساخت پل تا امروز است که هنوز آب از زیر کلیه طاق چشمه های آن عبور می کند .
طول پل چالان چولان 6×120 متر است و در آن 6 طاق چشمه آجری دیده می شود كه پایههای آن تا ارتفاع یك متری از جنس سنگ و بدنه از آجر ساخته شده است . در حال حاضرپل دارای وضعیت مناسبی است . نکته قابل توجه عدم تغییر عرض رودخانه طی مدت زمان طولانی از تاریخ ساخت پل تا امروز است که هنوز آب از زیر کلیه طاق چشمه های آن عبور می کند .
در دو طرف باند عبور پل نیز دو دیواره آجری به ارتفاع 90 سانتی متر جهت امنیت و ممانعت از سقوط عابرین از روی پل ایجاد شده است . روی گذرگاه پل جان پناه آجری در طرفین مسیر ایجاد شده که در بالا به شکل مثلثی و شیروانی ساخته شده است . تا چندی پیش عبور و مرور اتوموبیل ها از روی این پل انجام می گرفت که امروزه با ساختن پلی جدید در کنار آن ، مسیر حرکت ماشین ها تغییر کرده و به این ترتیب احتمال آسیب دیدگی پل بر اثر وزن خودرو های عبوری ، فشار و لرزه های ایجاد شده کمتر است .
در کنار آخرین دهانه چشمه های پل در طرفین ، دو سکوی سنگی ایجاد شده است . معماران و سازندگان این بنا جهت دفع رطوبت صعودی و نزولی ، در پایه ها و گذرگاه پل ، حفره هایی تعبیه کرده اند .
متاسفانه در مرمت پل از مصالحی مانند سیمان استفاده شده که با ساختار قدیمی پل تناسبی نداشته و و گذرگاه پل نیز دارای روکش آسفالت است که این امر به طور قطع در دفع رطوبت بدنه ایجاد مشکل خواهد کرد . در پایه های پل و قسمتی که با آب تماس دارد ، زائده های مثلثی شکلی ایجاد شده است که جریان عبور آب را تسهیل می کند .
پل تاریخی چالانچولان در زلزله فروردین ماه سال 85 خسارت دیده است و بر اثر این زلزله به پل تاریخی چالانچولان بیش از 50 درصد خسارت وارد شدكه در حال حاضر این بخش ها مرمت شده اند .
این پل در تاریخ 1376/09/16 و به شماره 1946 در فهرست آثار ملی ثبت شده است .
گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محمدحسینی – فاطمه کردی
No tags for this post.