باورهای مذهبي و معنویت، امید به زندگی افراد مبتلا به سرطان را افزایش می دهد

دکتر امیر رضائی اردانی با اشاره به اینکه سرطان جزء بیماری‌های مزمنی است که به علت تغییر در سیستم دفاعی بدن شکل می‌گیرد، اظهار کرد: عملکرد سیستم ایمنی ضدسرطان بدن تحت تاثیر عواملی ضعیف و قوی می‌شود و استرس و اضطراب از جمله عواملی است که تاثیر قابل توجهی در تغییر کیفیت زندگی فرد و ابتلای او به انواع و اقسام بیماری‌ها از جمله سرطان دارد.

رضایی گفت: استرس به واسطه تضعیف سیستم ایمنی بدن، غالبا در مرحله آغاز یک سلول سرطانی می تواند رشد بیماری را تسریع بخشد.

نقش ایمان در درمان سرطان

این استاد دانشگاه تاکید کرد: بيماراني كه اعتقادهاي مذهبي قوي‌تري دارند، با بيماري خود بهتر كنار مي‌آيند؛ این افراد با ایمانی که به خداوند و زندگی پس از مرگ دارند، مرگ را به عنوان پایان دنیا تلقی نمی‌کنند و بالطبع ترس از مفهوم مرگ در آنها کاهش می‌یابد.

رضایی گفت: این افراد با کنترل استرس خود، شانس تداوم درمان و بهبودی‌شان را افزایش می‌دهند و در صورتی که بیماری پیشرفته باشد در مراحل پایانی عمر، کیفیت زندگی بالاتری خواهند داشت.

وی افزود: در مقابل افرادی که با ناامیدی وارد فضای درمان می شوند، معمولا نتیجه قابل قبولی را دریافت نمی‌کنند و با پیشرفت قابل ملاحظه بیماری، سلامتی خودشان را نیز در خطر می‌اندازند.

استادیار روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به نقش آرمیدگی (ریلکسیشن) به عنوان یکی از سبک‌های درمان رفتاری تصریح کرد: اهمیت بحث آرمیدگی در کاهش استرس بر کسی پوشیده نیست، اما نمی‌توان آن را به عنوان ابزار درمانی که به همه مشکلات پاسخ می دهد؛ تلقی کرد.

وی نقش درمانهای شناختی و نیز مفهوم معنویت را پر اهمیت‌تر خواند و گفت: توجه به معنویات می‌تواند در درمان سرطان تاثیرگذارتر از آرام‌بخشی باشد.

استرس؛ عامل عود بیماری سرطان

وی ادامه داد: افرادی که بیماری سرطان در آن‌ها تشخیص داده می‌شود درمان‌های متعددی از جمله جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی را تجربه می‌کنند که وجود استرس‌ها و اضطراب‌ها می‌توانند در تداوم و افزایش بیماری نقش بارزی داشته باشند.

این روانپزشک گفت: نخستین و موثرترین عامل روانشناختی که تداوم سرطان را در بیماران تسریع می بخشد، ترسی است که بیماران از پذیرش آن دارند و اولین پاسخ آن‌ها معمولا انكار بيماري است.

وی با بیان اینکه این مرحله به علت تداعی‌کنندگی مرگ و یا ناتوانی جسمانی می‌تواند علایمی چون اضطراب، ترس از مرگ، نااميدي، افسردگي و غیره را در فرد افزایش دهد، تصریح کرد: این انکار می‌تواند شدت بیماری را افزایش داده و مدیریت و درمان آن را به نسبت سخت‌تر کند. به علاوه اقدام بعضی خانوادهها جهت بیاطلاع نگاه داشتن بیمار از بیماری خود در درازمدت، مانعی برای پذیرش بیماری و به دنبال آن عدم تقویت روحیه معنوی یا عدم امکان بهرهمندی از خدمات روانشناختی حمایتی میشود.

رضایی اظهار کرد: عامل دیگری که استرس را در بیمار افزایش می‌دهد عوارض درمان است؛ زمانی که بیمار با عوارضی همچون ریزش مو، بروز حالات تهوع و یا شنیدن خبر فوت بیماران سرطانی مواجه می شود، فشار استرس در آنها افزایش یافته و همین امر گاه منجر به رها کردن درمان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اضطراب‌ها می‌توانند حتی زمانی که فرد بهبودی خود را بدست آورده شانس عود بیماری را افزایش دهند، خاطر نشان کرد: وظیفه تیم های روان‌تنی در این مرحله همگام بودن با تیم پزشکی جهت کاهش تنشهای بیماران است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزود: دارو درمانی، استفاده از سبکهای روانشناسی و تشکیل گروههای حمایتی در قالب سمنها (NGO) به عنوان سه ابزار موثر در کاهش اضطراب‌ها و استرسهای بیمار بسیار موثر هستند

این ماست مفید

وی اضافه کرد: در همین راستا مواد غذایی مانند ماست کم چرب که کمتر از دو درصد چربی دارند می‌توانند در افزایش تعداد باکتری‌های موجود در روده بزرگ موثر باشند به همین منظور مصرف لبنیات و ماست کم چرب که ماده ای به نام کروبیوتیک دارند؛  می‌توانند در پیشگیری سرطان کولون موثر باشند.

وی در ارتباط با مصرف گوشت قرمز و چاقی در احتمال به ابتلا سرطان روده بزرگ تشریح کرد: مصرف گوشت قرمز بیش از 400 گرم در رژیم روزانه افراد یکی از عوامل ایجاد سرطان کولون یا روده بزرگ است؛ همچنین از دیگر دلایل ایجاد کننده مهم سرطان روده بزرگ در جوامع امروزچاقی است.

نوروزی چاقی در افراد را یکی از ریسک‌فاکتورهای ایجاد کننده سرطان روده بزرگ دانست و ابراز کرد: در همین خصوص است که به افراد توصیه می شود نسبت به اضافه وزن و چاقی مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا