تولید علم، سرمایه گذاری های مادی ومعنوی بسیاری را می طلبد

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی با اشاره به نقش جایزه مصطفی(ص) درایجاد انگیزه و تأثیری که درتقویت وتوسعه علم وعلم آموزی دارد، گفت: تولید علم، سرمایه گذاری های مادی ومعنوی بسیاری را می طلبد وجوایزعلمی نقش بسزایی درتشویق وترغیب پژوهشگران ایفا می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جایزه مصطفی (ص)،دکترعلی منتظری با اشاره به برگزاری جایزه مصطفی (ص) در دی ماه سال جاری افزود: بدون شک تشویق پژوهشگران و دانشمندان، توسعه علم را تقویت خواهد کرد، زیرا این امر برای جوانان ورهروان علم، ایجاد انگیزه می کند تا خود را مانند سرآمدان و پیشروان علم ارتقاء دهند و به آینده پرثمر بیاندیشند. وی بیان کرد: جوایز علمی علاوه بر قدردانی از دانشمندان و پژوهشگران پر تلاش، نشانه راهی برای جوانترها و جامعه علمی است، همین اقدام تا حدود زیادی باعث تقویت علم و علم آموزی در جامعه می شود.
منتظری درزمینه نقش کشورهای اسلامی در پرورش علم وفناوری دنیای جدید اظهارکرد: متأسفانه امروزه کشورهای اسلامی به دلیل تفرقه و درگیری های ساخته قدرت ها از قافله علم عقب مانده اند، آنها امروز بیشتر مصرف کننده علم هستند تا تولید کننده علم.
وی گفت: دلارهای نفتی ودل مشغولی های قدرت وثروت اجازه نمی دهد حتی لحظه ای به نقش خود در امر مهم پرورش علمی بیاندیشند،آنها در بهترین وجه از غرب ' آدم' وارد می کنند تا در مسابقه بی حاصلی که غربی ها آن را مدیریت می کنند از دیگر کشورها باز نمانند. 
منتظری ادامه داد: در کشورهای محروم شرایط بسیار بدتر است، لذا به نظر می رسد کشورهای اسلامی برای ایفای نقش علمی در دنیای جدید احتیاج به یک رنسانس اسلامی دارند، البته بخشی از این اتفاق در پرتو انقلاب اسلامی در ایران و برخی کشورهای اسلامی منطقه ما رخ داده یا در حال رخ دادن است.
رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه بدون شک یکی از راه های گسترش علم در جهان اسلام ارتباط علمی میان دانشمندان و اندیشمندان مسلمان است بیان کرد: متأسفانه این ارتباط درحال حاضر بسیار ضعیف است، باید به صورت سازمان یافته فاصله میان دانشمندان و پژوهشگران کشورهای اسلامی را کاهش داد و زمینه همکاری های مشترک علمی را میان آن ها عملی ساخت.
وی گفت: دانشمندان مسلمان از نظر ارتباط با یکدیگر چه در داخل کشورهای اسلامی و چه در ارتباط بین دولت ها بسیار ضعیف هستند، البته بخشی از این ضعف به دلیل سایه سیاست برعلم است، بهرحال ما باید تلاش کنیم که همکاری های علمی میان دانشمندان مسلمان هر چه بیشتر تقویت شود و با شناسایی موانع، عوامل بازدارنده را به نحو موثری از سر راه برداریم.
منتظری درخصوص تغییر نقش مصرف کنندگی درعلم و تبدیل آن به عنوان کشور تولید کننده گفت: ما راهی جز صرفه جویی در هزینه های غیر ضروری و صرف آن در راه علم و گسترش آن نداریم، ما باید در امر پژوهش وتحقیقات سرمایه گذاری کنیم و ضمن تربیت نیروهای انسانی شایسته به تدریج با تولید علم و سپس تبدیل آن به فناوری در جهان علم اثرگذار شویم. 
رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی بیان کرد: باید چنین رویکردی را به عنوان یک سیاست دائمی برای خود انتخاب کنیم و با پرهیز ازسیاست های هیجانی ولحظه ای، نوعی ثبات وایستادگی در این راه را به نمایش بگذاریم، آمار دقیقی ندارم ولی امروزه سرمایه گذاری ها در کشورهای اسلامی در حوزه علم و پژوهش بسیار ناچیز ودر نوسان است.
منتظری افزود: تولید علم سیاست های ثابت وسرمایه گذاری های مادی و معنوی بسیاری را می طلبد، ما امیدواریم جایزه مصطفی(ص) که به نام پیامبرعظیم الشان اسلام پا گرفته است طلیعه ای باشد برای چنین جهش بزرگی،جهشی که ما را نیز به تولیدکنندگان تراز اول علم در جهان تبدیل کند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا