ابتکار: تامین حقابه تالابها نباید در روند چانه زنی قرار گیرد

معصومه ابتکار روز دوشنبه در نخستین نشست ستاد احیای تالاب های استان فارس در شیراز افزود: روزگاری تصور می شد که رودخانه ها و تالاب ها نیازی به حقابه ندارند اما امروز این دیدگاه وجود دارد که باید اصلاح الگوی مصرف آب صورت گیرد .
وی ادامه داد: برای تامین حقابه ها باید در بخش کشاورزی به مدیریت صحیح منابع آبی توجه ویژه شود .
ابتکار، اقدام پویا و مهم تشکیل ستاد احیای تالاب ها را مورد تقدیر قرار داد و از استاندار فارس به خاطر درک زیست محیطی و رویکرد مسئولانه به مسائل محیط زیست قدردانی کرد.
معاون رئیس جمهوری اظهارکرد: اهمیت تالاب ها و زیست بوم ها و موضوع وضعیت محیط زیست کشور در این شرایط، مهم و در اولویت است و به همین سبب برای احیای تالاب ها، رودخانه ها و توجه به زیست بوم های حساس، ردیف های اعتباری در نظر گرفته شده و ستادهای احیای تالاب ها تشکیل شده است .
ابتکار افزود: برنامه هایی که در ستاد احیای تالاب ها به نتیجه برسد در شورای عالی آب مطرح و مصوب خواهد شد و در سطح ملی اعتبارهای لازم به آن اختصاص می یابد. 
معاون رئیس جمهوری افزود: با توجه به شرایطی که از سرنوشت تالاب های کشورمان مشاهده می کنیم، در این موقعیت دیگر فرصتی نداریم جز این که با بهره گیری از دانش و آگاهی، تصمیم های اساسی بگیریم و از مشارکت مردم، جوامع محلی و تشکل های مردم نهاد در این زمینه استفاده کنیم .
ابتکار گفت: موافق ابلاغ برنامه ها به کمیته های محلی نیستیم بلکه باید در این مورد جوامع محلی هم دخالت و مشارکت داده شوند .
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در حوزه آب، بحران ها و مشکلات به نحوی است که نیازمند یک انقلاب اساسی در بحث کشاورزی هستیم و در این زمینه دولت تسهیلاتی را ایجاد کرده و باید با حمایت مجلس و همکاری همه نهادها در این زمینه جدی تر عمل کرد .
وی، نقش مشارکت و همراهی مردم را در این زمینه کلیدی دانست و گفت: در شورای عالی آب در دولت موضوع ها به صورت جدی مطرح است زیرا ظرفیت توان زیستی طبیعت به نقطه شکست خود رسیده و در چنین شرایطی که آب از عمق 300 متری برداشت می شود نمی توان از خودکفایی کشاورزی سخن گفت .
وی ادامه داد: در شرایطی که آب و خاک وضعیت مساعدی ندارند، کشاورزی و اقتصاد سبزی وجود نخواهد داشت اما متاسفانه در این موضوع در مبانی ها دچار مشکل شده ایم به گونه ای که از همه ظرفیت های آب و خاک و تنوع زیستی بهره کشی کرده ایم و با فشارهای زیادی که به طبیعت وارد شده است امروز متوجه عواقب آن شده ایم . 
وی بیان کرد: برای اصلاح الگوی مصرف، باید برنامه ریزی صورت گیرد و با مشارکت مردم و جوامع محلی، نقش ستاد احیاء تالاب ها نیز پررنگ شود .

** تالاب های فارس نیازمند تخصیص اعتبار
استاندار فارس نیز در این نشست گفت: آنچه در این استان باید در حوزه آب و محیط زیست انجام دهیم با تمام قدرت انجام داده ایم و حامی احیای تالاب های فارس هستیم .
سید محمد علی افشانی افزود: با توجه به اینکه اعتبارهای استان فارس محدود است باید پروژه های خاصی برای احیای تالاب ها در نظر گرفته و اعتبارهای ویژه ای نیز به این امر تخصیص داده شود. 
وی اظهار کرد: برنامه اجرایی زیست بومی تالاب بین المللی پریشان کازرون بازنگری شده و به زودی پس از تصویب اجرا خواهد شد.

** نبود مدیریت یکپارچه، علت خشکسالی تالاب های فارس
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس نیز در این نشست گفت: پنج تالاب موجود در این استان جزو تالاب های کنوانسیون رامسر به شمار می آیند که علاوه بر کاهش میزان بارندگی، افزایش تبخیر، عوامل انسانی و نبود ساختار مدیریت یکپارچه باعث خشکسالی این تالاب ها شده است.
حمزه ولوی، ضرورت مدیریت یکپارچه در حوزه آبخیز و تالاب ها را برشمرد و در مورد ضمانت های اجرایی حفاظت از تالاب ها توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش ایرنا، گشتاسب میگونی، مدیر کل دفتر امور مناطق و زیستگاه های سازمان محیط زیست هم در این جلسه در مورد نقش و اهمیت غیر قابل انکار تالاب ها و تغییر رویه در شیوه کشت و برنامه مدیریت مهار آب مطالبی بیان کرد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا