تامین مالی ۵۵میلیارد ریالی برای جایزه علمی مصطفی(ص)

مهدی صفاری نیا، رئیس پارک علم و فناوری پردیس  در گفتگو با مهر در خصوص آخرین وضعیت برگزاری جایزه مصطفی(ص) گفت: طراحی جایزه از سال ۸۹ شروع شد و در مسیر کار از طریق دولت به شورایعالی انقلاب فرهنگی رسید. بعد از آن بالاخره بعد از بررسی های تخصصی در شورا در سال ۹۱ تصویب شد.

وی با بیان اینکه مبنای اولیه این بود که جایزه از طریق دولت جمهوری اسلامی ایران اجرا شود، افزود: بعد از انجام مطالعات بیش از ۳۰۰ جایزه علمی که اکنون به دانشنامه جوایز علمی تبدیل شده است، دیدیم در این جوایز کمتر وابستگی به نهادهای دولتی وجود دارد به همین دلیل تلاش شده که جایزه مصطفی نیز به نحوی پایدار و مستقل و مبتنی بر حرکت های مردمی باشد.

وی با تاکید بر اینکه از سوی دیگر دولت نیز استقبال کرد که جایزه تامین مالی غیر دولتی شود، اظهار داشت: پیشنهاد غیر دولتی کردن جایزه از سوی احمد محمد علی، رئیس بانک توسعه اسلامی در نشست چهارم این جایزه مطرح  شد که اگر جمهوری اسلامی زمینی را وقف کند، بانک توسعه اسلامی هم منابع ساخت مجتمعی را تامین خواهد کرد تا این مجتمع وقف جایزه شود.

صفاری نیا اظهار داشت: این کار مورد استقبال شواری سیاست گذاری قرار گرفت و در ادامه به جهت اینکه ساخت مجتمع زمان می برد، پیشنهاد تاسیس صندوق سرمایه گذاری و موقوفات جایزه مطرح شد چراکه ظرفیت حقوقی آن در بورس با عنوان صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری وجود داشت.

به گفته رئیس پارک فناوری پردیس، موافقت اصلی تاسیس این بانک گرفته شد و پذیره نویسی آن را اعلام کردیم. دو هفته پیش مشخص شد در پایان پذیره نوسی صندوق، ۵۵ میلیارد ریال تامین مالی برای جایزه مصطفی(ص) انجام شده است.

وی با بیان اینکه این مبلغ برای دوره اول جایزه کفایت می کند، عنوان کرد: طی نشست های اخیر پیش بینی می کنیم که مبلغ صندوق افزایش پیدا کند.

صفاری نیا با تاکید بر اینکه  ۳ نفر از برندگان جایزه انتخاب شده اند، خاطرنشان کرد: داوران در انتخاب افراد آزادی عمل دارند و مشخص شد که در حوزه فناوری اطلاعات وارتباطات فرد شناخته شده ای با توجه به معیارهای انتخاب وجود نداشته؛ این نشان می دهد که باید حوزه شناسایی دانشمندان را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات وسیع تر کنیم.

وی با بیان اینکه تامین مالی جایزه از طریق صندوق موقوفات جایزه انجام می گیرد، ادامه داد: سه زمین برای وقف جایزه پیشنهاد شده است و افراد می توانند پول یا املاک اهدا کنند تا منافع ساختمان برای جایزه در نظر گرفته شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا