نشست علمی ابن هیثم و دانش بصری در کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد

 سازمان یونسکو سال 2015 را به منظور پاسداشت خدمات ابن هیثم در حوزه فیزیک و نور (اپتیک) با عنوان سال جهانی نور نامگذاری کرده و کشورهای مختلف برنامه های علمی متنوعی در همین رابطه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون برگزار کرده اند.
سرپرست کمیسیون ملی یونسکو در نشست علمی ابن هیثم و دانش بصری اظهار داشت: این دانشمند بزرگ حدود هزار سال قبل یکی از موثرترین کتاب ها در حوزه فیزیک نور را نوشته و زمینه ساز خدمات و اختراعات دانشمندان پس از خود شده است.
دکتر سعدالله نصیری قیداری افزود: در سال جاری که از سوی یونسکو به منظور پاسداشت مقام ابن هیثم تعیین شده است وظیفه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مسلمان، دوچندان خواهد بود.
وی به برنامه های متعددی که با همکاری کمیته ملی یونسکو و مراکز علمی در ایران به منظور تشریح خدمات و دستاوردهای علمی ابن هیثم طی سال جاری میلادی صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: مستندات تمامی فعالیت های صورت گرفته در این زمینه توسط کمیسیون ملی یونسکو جمع آوری شده و به صورت گزارش در اختیار سازمان جهانی یونسکو قرار خواهد گرفت.
ریاضی دان و تاریخ نگار برجسته مصری که به عنوان یکی از سخنرانان کلیدی در نشست علمی ابن هیثم و دانش بصری دعوت شده بود نیز گفت: ابن هیثم اولین کسی بود که در بررسی چگونگی مشاهده، به جای توجه به چشم، بر روی نور تمرکز کرد.
پروفسور رشدی راشد افزود: این دانشمند بزرگ نور را عامل مشاهده اشیا دانست در حالی که قبل از وی تصور می کردند از چشم اشعه ای خارج شده و به جسم می خورد و عامل دیدن اجسام می شود.
وی خاطرنشان کرد: ابن هیثم در هزار سال پیش کتاب المناظر را تدوین کرده و در آن تئوری نور را بنیان نهاد و همچنین چگونگی کار عدسی ها را به گونه ای بسیار زیبا به صورتی که امروزه می دانیم توصیف کرد.
راشد یادآور شد: ابن هیثم از ریاضیات برای توصیف پدیده های فیزیکی نور استفاده کرده و حدود 25 جسم سماوی (نجومی) را شناسایی و بررسی کرد و نور ماه را ناشی از انعکاس نور خورشید دانست در صورتی که قبل از آن، دیگران فکر می کردند نور ماه از خودش است.
این ریاضیدان مصری بررسی چگونگی شکست نور در عبور از سطح بین دو جسم شفاف برای اولین بار را از جمله کشفیات ابن هیثم معرفی کرد و گفت: این دانشمند مسلمان برای اولین بار از هندسه جهت بررسی انعکاس نور از آیینه ها و عدسی ها استفاده کرد.
وی خدمات ابن هیثم را ستود و کشفیات و اختراعات وی را پایه گذار تحقیقات وسیع دانشمندان قرن های پس از ابن هیثم در حوزه فیزیک نور دانست.
بوعلی، حسن بن حسن (یا محمدبن حسین) بن هیثم بصری، ریاضی دان برجسته و بزرگترین فیزیکدان و نورشناس مسلمان قرن چهارم هجری قمری، (مطابق با قرن دهم میلادی) است .
به گزارش ایرنا، تالیفات این دانشمند 92 اثر ثبت شده و آلة لفحص انصوء و انکساره، استخراج ارتفاع القطب علی غایة التحقیق، اضواء الکواکب، رسالة فی مساحة الجسم المکانی و المناظر از معروف ترین آثار وی است . 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا