تشدید عیوب انکساری چشم در سایه استفاده از تلفن‌های همراه

نزدیک بینی  به دلایل گوناگون ایجاد می‌شود که یکی از اصلی ترین آنها وراثت است لیکن دلایل اکتسابی هم در ایجاد آن نقش داشته  که قطعا آشنایی با این عوامل کمک بزرگی به پیشگیری از افزایش روزافزون این بیماری در آینده خواهد کرد.

 

دکتر محمد پاکروان، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران، دراین خصوص گفت: نزدیک بینی «میوپی»  حالتی است که تصویر اشیاء بجای شکل گیری بر روی شبکیه به دلیل قدرت انکساری چشم که از حد طبیعی بالاتر است جلوی شبکیه شکل می‌گیرد.زمانیکه می‌گوییم فردی نزدیک بین است به این معنی است که شخص نزدیک را بهتر از دور می‌بیند.این مسأله علل مختلفی دارد  گاهی ممکن است به دلیل سایز بزرگ چشم باشد ،معمولا چشمان نزدیک بین چشمهای درشت‌ تری هستند.  دیگر اینکه با احتمال کمتر ممکن است این حالت به دلیل قدرت قرنیه یا عدسی  چشم  که بالاتر از حد طبیعی است ایجاد شده باشد و به دلیل اینکه تصویر بر جلوی شبکیه می‌افتد فرد اشیاء را تار می‌بیند و نیاز دارد از عینک یا لنز استفاده کند تا تصاویر بر روی شبکیه بیفتد.عینکهایی که برای این اشخاص تجویز می‌شود با قدرت منفی است .

وی در ادامه  گفت: اگر تمامی جمعیت جهان را به لحاظ تشخیص عیوب انکساری در چشم مورد معاینه قرار بدهیم؛ نیمی از افراد دچار این نقوص در چشم هستند ولیکن به دلیل اینکه  نمره چشم برخی از این افراد پایین  است معمولااز عینک استفاده نمی‌کنند. از این افراد که عیوب انکساری دارند حدود یک سوم نزدیک بین هستند . این بدین معنی است که نزدیک بینی نسبت به عیوب انکساری دیگر که دوربینی وآستیکمات هست شیوع بیشتری دارد بطوریکه بر طبق آماری که در آمریکا گرفته شده است تقریبا آمار نزدیک بینی ، دوبرابردوربینی  در بین افراد مبتلا به عیوب چشمی گزارش شده است.

این استاد دانشگاه ضمن بیان این نکته که شیوع نزدیک بینی در سنین مختلف متفاوت است افزود: اصولا در سنین پایین چشم کودکان کمی دوربین است که با رشد بدن وبه دنبال آن رشد چشم ، این مسأله برعکس می‌شود و به سمت نزدیک بین شدن سوق می‌یابد و نزدیک بینی رفته به رفته پیشرفت می‌کند و تا سنین 22 سالگی تثبیت می‌شود. البته در بعضی افراد ممکن است تا سنین بالا هم افزایش یابد ولی معمولا تا سن 22 سال شماره چشم ثابت می‌شود و شاید بتوان گفت در همین سنین هست که نزدیک بینی شیوع بیشتری پیدا می‌کند.

برای جلوگیری ازخشکی چشم توصیه می‌شود افراد در هنگام استفاده از  وسایلی نظیر موبایل و کامپیوتر مرتب پلک بزنند.

وی درخصوص نقش عوامل محیطی در ابتلا به عیوب انکساری چشم گفت: در این مورد مطالعات زیادی صورت گرفته است  ولیکن نمی‌توان به نقش عوامل محیطی  در اینباره خیلی تأکید کرد.ولی برحسب شواهدی که وجود دارد این نکته لازم به یادآوری است که کارهای نزدیک چشمی مانند استفاده از موبایل و آیپد و کامپیوتر باعث افزایش نزدیک بینی می‌شود. اگرچه بازهم نقش ژنتیک و وراثت تعیین کننده تر است . یکی دیگر از عواملی که در مطالعات جامع به آن دست یافته‌اند این است که افرادیکه بیشتر اوقات در محیطهای بسته و داخل ساختمان قرار می‌گیرند، نسبت به افرادیکه خارج از منزل هستند   بیشتر در معرض ابتلا به نزدیک بینی هستند. این به این معنی است که هراندازه کار چشمی فرد بالاتر باشد امکان ابتلا به نزدیک بینی بیشتر است. بطورمثال در دانشجوها و قالی بافان نزدیک بینی بیشتر است. از آنجا که برخی از افراد مجبور به استفاده متناوب از وسایلی نظیر آیپد و کامپیوتر هستند یادگیری نکاتی که در پیشگیری از ابتلا به بیماریهای چشمی  موثرند لازم و ضروری است .

اولین توصیه این است که در مواردی که استفاده از این وسایل ضرورت ندارد  بهتر است از این کار خودداری شود ،این وسائل علاوه بر ایجاد نزدیک بینی در چشم ،به دلیل ایجاد طیف آبی نور که از خود ساطع می‌کنند به شبکیه چشم آسیب می‌رسانند؛ خصوصا در کودکان  این عوارض جدی تر است،  زیرا در کودکان عدسی چشم شفاف تر است  ونور آبی بیشتر وارد چشم می‌شود ومی تواند  باعث ایجاد مشکلات بر روی شبکیه چشم آنها شود. توصیه بر این است که کودکان به هیچ وجه بیشتر از یک ساعت در طول روز از این وسائل استفاده نکنند.

 یکی دیگر از عوارض استفاده از اینگونه وسائل  ایجاد خشکی در چشم است که به دنبال خیرگی به این وسایل و خوب پلک نزدن  ایجاد می‌شود.

پاکروان افزود: برای جلوگیری از این حالت توصیه می‌شود افراد در هنگام استفاده از  وسایلی نظیر موبایل و کامپیوتر مرتب پلک بزنند.علاوه بر این قانونی وجود دارد بنام «قانون بیست ».که بر اساس آن  به ازای هر 20 دقیقه کاری که با کامپیوتر انجام می‌شود بهتر است به مدت 20 ثانیه به جسمی که در فاصله بیت فوتی «6متر» قرار دارد نگاه  شود ،این کار باعث می‌شود ماهیچه‌های داخل چشم استراحت کنند و چشم کمتر دچار خستگی و خشکی و عوارض این چنینی شود.

این متخصص چشم درخصوص درمان عیوب انکساری چشم گفت: برخی از افراد  به غلط گمان می‌کنند استفاده از عینک کمکی به درمان عیوب چشم می‌کند؛ درحالیکه عینک وسیله‌ای برای بهتر دیدن اشیاء است. در دوران طفولیت اگر عیب انکساری نمره بالایی داشته باشد و اصلاح نشود چشم کودک دچار تنبلی می‌شود. این نقص بعد از سنین 9سال مشکل و گاهی غیرممکن است . در کودکان برای جلوگیری از ابتلا به تنبلی چشم استفاده از عینک الزما باید صورت بگیرد.علاوه بر این در نزدیک بینی چشم  با شماره‌های بالای 5 اگر از عینک استفاده نشود تنبلی چشم ایجاد می‌شود. در سنین بالای 9 سال عینک برای دید بهتر تجویز می‌شود و نقش شناخته شده ای در جلوگیری از روند عیوب انکساری ندارد.

روشهای گوناگونی برای درمان نزدیک بینی چشم وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به لنزهای تماسی اشاره کرد .استفاده از لنزهای تماسی با اجناس گوناگون در درمان نزدیک بینی چشم منوط به رعایت بهداشت دقیق توسط فرد  موثر است ؛زیرا امکان ابتلا به آلودگیهای چشمی  درصورت عدم رعایت بهداشت استفاده از لنز وجود دارد. علاوه بر این روش، استفاده ازانواع  لیزر در این باره موثر است که بعد از تثبیت شماره چشم با در نظر گرفتن شرایط بیمار  نسبت به انجام آن اقدام می‌شود.

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا