نظام وکالت شرکت های دانش بنیان راه اندازی می شود

مهدی الیاسی روز یکشنبه در نشست تخصصی بررسی نقاط ضعف و قوت شرکت های دانش بنیان در هم اندیشی فعالان اقتصاد دانش بنیان و نوآوری در سال اجلاس سران گفت: نظام وکالت شرکت های دانش بنیان در حال راه اندازی است تا از این طریق شرکت ها بتوانند به حقوق خود در این حوزه تسلط پیدا کنند.
وی با اشاره به نبود وکیل متخصص و توانمند در حمایت از شرکت های دانش بنیان، افزود:این شرکت ها با قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان آشنایی ندارند؛ از این رو برای احقاق حقوق خود نیازمند وکیل و متخصص در حوزه دانش بنیان هستند.
وی ادامه داد: از این رو، تربیت وکلای (متخصص) حوزه ضروری است تا شرکت ها در مواقع ضروری، جهت مشاوره و راهنمایی به آنها مراجعه کنند.
الیاسی یادآورشد: همه شرکت های دانش بنیان نیازمند وکیل هستند اما این وکیل باید به حوزه شرکت های دانش بنیان اشراف کامل داشته باشد.

*** بازنگری قانون ثبت اختراع
الیاسی با بیان این که نهادی در خصوص حمایت از مالکیت معنوی و فکری در کشور نداریم، گفت: در زمینه ثبت اختراعات و مالکیت فکری مشکلات عمده ای در کشور داریم که برای رفع آنها، بازنگری قانون ثبت اختراع و مالکیت فکری آغاز شده است.

*** عرضه محصولات شرکت های خارجی با استفاده ازتولیدات ایرانی در کشور 
امعاون سیاستگذاری و راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ماده 43 قانون رفع موانع تولید، افزود: بر اساس این ماده قانونی دولت موظف به ارائه برنامه هایی در زمینه توسعه تولید و صادرات محصولات دانش بنیان است، در این راستا ما موضوع پیوست فناوری را ارائه کردیم.
وی گفت: زمانی که شرکت های دانش بنیان بخواهند مستقیما کالای دانش بنیان خود را به بازارهای بین المللی وارد کنند با رقبای زیادی مواجه خواهند شد، تنها راه موفقیت این شرکت ها این است که از پلتفرم های خارجی استفاده کنند.
وی بیان کرد: این به این معنی است که شرکت های بزرگی که به بازارهای ایران وارد شده اند، ملزم باشند در تولید کالاهای خود از قطعات تولید شده از سوی شرکت های ایرانی استفاده کنند.
معاون سیاست گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر این که پیوست فناوری ماده 43 قانون رفع موانع تولید تنظیم شده است، اظهار کرد: این پیوست باید در دولت مطرح شود و براساس آن شرکت های خارجی که به بازارهای ایران ورود پیدا کرده اند، باید بخشی از محصولات استفاده شده در کالاهای آنها از کالاهای تولید شده در ایران باشد.
الیاسی بادآور شد: این تنها راهی است که محصولات ایرانی در بازارهای بین المللی وارد شوند، در صورتی که برند ایرانی بخواهد به صورت مستقل وارد بازارهای جهانی شود، بسیار پیچیده خواهد بود. 
به گزارش ایرنا، هم اندیشی فعالان اقتصادی دانش بنیان و نوآوری با حضور یک هزار نفر از فعالان ومتصدیان شرکت های دانش بنیان درسالن اجلاس سران برگزار شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا