رقابت علمی برای تبدیل CO2 به مواد ارزشمند قابل مصرف

موسسه ایکس پرایز طی فراخوانی از دانشمندان و نوآوران حوزه تکنولوژی های سبز دعوت به عمل آورده تا در مسابقه اخیر این موسسه شرکت کنند. جایزه کربن ایکس پرایز به گروهی تعلق خواهد گرفتن که بتواند از گازهای دی اکسید کربن ،محصولات قابل استفاده و سودمندی را تولید کند. گفتنی است که این گاز همان گازی است که از دودکش های نیروگاه ها خارج شده و همچنین در هر مکانی که سوخت های فسیلی سوزانده شوند این گاز وجود خواهند داشت.

به گفته پال بانج، مدیر و محقق ارشد حوزه انرژی و محیط زیست در موسسه ایکس پرایز , تیم برنده در حقیقت تیمی خواهد بود که بتواند بیشترین گاز CO2 را به با ارزش ترین محصول ممکن تبدیل کند. برای ایجاد رقابت میان گروه های شرکت کننده این تیم ها می بایست برای روش پیشنهادی خود یک توجیه اقتصادی ارائه کنند و همچنین مصرف انرژی ,آب , مساحت زمینی که برای انجام کار خود نیاز دارند و سایر ورودی ها و خروجی های خود را به بهینه ترین حالت ممکن ارائه کنند تا به این شکل تکنولوژی پیشنهادی آن ها کمترین اثر را روی طبیعت و محیط زیست ایجاد کند.

دی اکسید کربن گازی است که گرمای محیط را به دام انداخته و به اعتقاد دانشمندان هم اکنون مهم ترین علت گرمایش کره زمین است. هر چه انسان ها از منابع انرژی که وابسته به ذغال سنگ بوده بیشتر استفاده کنند گاز های گلخانه ای بیشتری همانند دی اکسید کربن وارد طبیعت شده و همین امر موجب گرم شدن کره زمین و بالا رفتن دمای محیط خواهد شد. گفتنی است اثرات گرمایش کره زمین هم اکنون به وضوح قابل رویت بوده , از آب شدن پهنه های یخی قطب های کره زمین گرفته تا طوفان های شدید و دوره ای و همچنین کوچ گونه های مختلف حیوانات به قسمت های شمالی کره زمین برای فرار از گرما، از جمله آثاری است که اکنون در اثر پراکنده شدن هر چه بیشتر این گاز ها به چشم می خورد.

عده ای تصور می کنند هر راه حلی که توسط مخترعین و دانشمندان ارائه  می شود زمان خواهد برد تا به مرحله اثر گذاری و ایجاد تغییرات بنیادین برسد اما این مسئله بر خلاف روح نوآوری و مثبت اندیشی است که سالیان طولانی بشر و اقتصاد را دچار دگرگونی های اساسی و ییشرفت های وسیع کرده است.

به گفته بانج با سرمایه گذاری , تمرکز و روحیه بالا، قطعا خواهیم توانست تا راه حل های اساسی برای حل معضل گرمایش کره زمین ارائه کنیم تا هم کارآمد بوده و هم به سرعت قابل انجام شدن باشند.

گفتنی است در حوزه مواجه با نشر گازهای گاخانه ای تحقیقات گسترده ای شده است و تکنولوژی در این زمینه به میزان قابل توجهی پیشرفت های محسوسی کرده است. به عنوان مثال محققان با ساخت دستگاهی موفق شدند تا گاز دی اکسید کربن ساطع شده از نیروگاه هایی که از سوخت های فسیلی استفاده می کنند را مهار کرده و از ورود آن ها به اتمسفر کره زمین جلوگیری به عمل آورند .اما در حقیقت تعداد انگشت شماری کارهای تحقیقاتی در زمینه تبدیل این گازها به مواد قابل مصرف و ارزشمند همانند سوخت های دیگر انجام شده است.

به گفته بانج البته تحقیقاتی در زمینه تبدیل کربن دی اکسید به سیمان , سوخت و حتی مواد دیگری همانند گرافین و نانوتیوب کربن انجام شده است و یکی از اهداف محققان سرعت بخشیدن به این تحقیقات و به ثمر رساندن آن ها است تا نه تنها چگونگی بدست آوردن راهی برای انجام این کار را پیدا کنیم بلکه بتوانیم آن را گسترش داده و به راحتی از این روش ها در سایر نقاط جهان استفاده کنیم.

بانج می افزاید : در موسسه ایکس پرایز همواره شعاری وجود دارد که می گوید :" نوآوری از هر نقطه دنیا می تواند ظهور کند". در همین راستا موسسه ایکس پرایز انتظار دارد تا محققان و دانشمندانی که با هزینه شخصی خود و علاقه روی پروژه های مختلف کار می کنند نیز حضور فعالی در این مسابقه داشته باشند. لازم به ذکر است محققانی که قصد دارند تا در این رقابت شرکت کنند می بایست  یا روی گازهای ساطع شده از سوخت های طبیعی فعالیت کنند و یا بر روی گازهای ساطع شده از سوخت های فسیلی متمرکز شوند.

فاز ابتدایی این پروژه با گردهمایی تیم تحقیقاتی آغاز شده و سپس هر کدام از تیم های مذکور دست آوردهای خود و برنامه کاری مورد نظرشان را برای موسسه ایکس پرایز ارسال می کنند. گفتنی است که بعد از ارسال مدارک کمیته داوران بر اساس مدارک رسیده اولین مرحله حذفی را اغاز کرده و در نهایت 15 تیم نخست رقابت علمی خود را ادامه خواهند داد. لازم به ذکر است  5 تیم نخست با دریافت کمک هزینه 5000 دلاری برای ادامه دادن تحقیقات خود و صنعتی سازی آن تلاش خواهند کرد.

برنده های نهایی که در دو زمینه ذکر شده فعالیت خود را آغاز کرده بودند در پایان، برنده 10 میلیون دلار جایزه نقدی خواهند شد.

منبع

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا