بازسازی بافت قلب با استفاده از پروتئین چند کاره

در این طرح دکترمرتضی محمودی( دکترای نانو فناوری) به همراه همکارش دکتر وحید سرپوشان( دکترای زیست مواد)  استفاده از گرافت قلبی نانو مهندسی شده را روش درمانی جایگزین برای نجات جان بیماران قلبی و ترمیم سایر آسیب‌های جدی بافتی که هم اکنون با روش‌های کلینیکی قابل درمان نیستند، معرفی کرده اند.

در این طرح علاوه بر ارایه محصول به منظور کاربرد در ترمیم زخم و بافت استخوان، نو آوری دیگر در زمینه استفاده از داربست های کلاژنی حامل پروتئین چند کاره( رگ زا و ضد مرگ سلولی) برای بازسازی بافت قلب به وجود آمده است؛ نوآوری که تاکنون از سوی هیچ شرکت فعال دنیا ارایه نشده است.

این محصول نمونه مشابه خارجی ندارد اما به لحاظ قیمت بسیار ارزان تر از نمونه های دیگر است. به عنوان مثال بنابر محاسبه‌های انجام شده هزینه ساخت و آماده سازی یک قطعه داربست کلاژنی پیشنهادی در این طرح معادل2.5 دلار است که در مقایسه با نمونه‌های مشابه شرکت سوئدی 88 دلار ارزان تر است.

داربست های کلاژنی حامل پروتئین چند کاره می تواند رفتار اپیکاردیم(جدار خارجی قلب) در دوره جنینی را تقلید کند که موجب بازسازی بافت قلبی می شود.

همچنین داربست های کلاژنی ساخته شده به دلیل خواص مکانیکی مشابه با بافت اپیکاردیم در دوره جنینی امکان ماکزیمم انقباض در میوکاردیوم (عضله قلبی) را ایجاد می کند.

همچنین در این طرح به منظور کنترل فرآیند ترمیم بافت در محل به شیوه غیر تهاجمی از طریق MRI از نانو ذرات سوپرپارامغناطیسی اکسید آهن در داربست استفاده شده است.

گفتنی است، این طرح در درمان بیماران مقاوم نسبت به آنژیوگرافی، افرادی که بسیار دیر جهت درمان مراجعه کرده اند یا میزان تخریب بافت قلبشان بسیار زیاد است و همچنین بازسازی و ترمیم بافت قلبی پس از MRI کاربرد دارد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا