کندی روند بیمه داروهای گیاهی، افزایش واردات آنها را در پی خواهد داشت

محمدباقر رضایی در گفت وگو با ایرنا اظهارکرد: کندی این روند سبب می شود تا داروهای گیاهی داخلی با قیمت بالاتر به بازار عرضه شود و مردم به مصرف داروهای گیاهی وارداتی گرایش پیدا کنند. 
وی قیمت بالای داروهای گیاهی، خودداری پزشکان از تجویز این داروها و وجود داروهای مشابه شیمیایی ارزان قیمت را از مهمترین دلایل روند کند بیمه داروهای گیاهی اعلام کرد و گفت که با توجه به گران بودن داروهای گیاهی داخلی، بیمه هم در این زمینه اقدام نمی کند.
رضایی تشکیل شورایی از دست اندرکاران این حوزه را از جمله راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات بیمه ای داروهای گیاهی داخلی دانست و گفت: لازم است چنین شورایی با حضور وزارتخانه هایی مانند کار، بهداشت، امور اقتصادی و جهاد کشاورزی و بخش خصوصی تشکیل شود تا بتوانند زمینه های لازم را برای رفع مشکلات این حوزه فراهم کنند.
وی به استقبال مناسب مردم از داروهای گیاهی اشاره کرد و افزود: اگر داروهای گیاهی داخلی با قیمت و کیفیت مناسب در اختیار مردم قرار نگیرد، آنها به ناچار به داروهای گیاهی خارجی که قیمت پایین تر دارند، رو می آورند.
رضایی با بیان این که پیگیری چندین ساله فعالان این حوزه به بیمه تعداد اندکی از داروهای گیاهی انجامید، گفت: پوشش بیمه داروهای گیاهی باید شتاب یابد تا مردم امکان بیشتری برای مصرف این داروها داشته باشند. 

** اغلب گیاهان دارویی تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی نیستند 
رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران با اشاره به اینکه اغلب گیاهان دارویی تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار ندارند، گفت: بیمه ها باید اقدامات جدی در این زمینه به عمل آورند تا حمایت لازم برای تولید انبوه و مکانیزه این محصولات انجام گیرد. 
رضایی ادامه داد: در سال های اخیر اقداماتی برای تولید انبوه برخی از محصولات گیاهی در کشور انجام گرفت که در صورت حمایت بیمه ها، این روند شتاب بیشتری خواهد یافت. 
رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران گفت: در حال حاضر کاشت گیاهان دارویی اغلب به صورت انبوه و مکانیزه نیست و به همین دلیل این نوع کاشت مقرون به صرفه اقتصادی نخواهد بود.
تاکنون یکهزار و 839 فرآورده داروی گیاهی اعم از طبیعی و سنتی مجوز تولید دریافت کردند که از این تعداد هزار و 342 مجوز مربوط به فرآورده دارویی طبیعی و بقیه نیز به فرآورده های دارویی سنتی اختصاص دارند.
در حالیکه اغلب این مجوزها به تولید داروهای گیاهی انجامیده است اما تاکنون فقط 56 قلم داروی گیاهی تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا