ساخت 120 نوع تجهیزات آزمایشگاهی نانو در ایران

دکتر سعید سرکار روز دوشنبه در آیین آغاز به کار هشتمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو در نمایشگاه بین المللی تهران افزود: فشار تحریم ها عصاره استعدادهای متخصصان کشور را بیرون کشید و با توجه به القاهایی که وجود داشت که می توانیم باعث شد پیشرفته ترین تجهیزات آزمایشگاهی در کشور ساخته شود و در زمینه تجهیزات در حوزه فناوری نانو حتی یک مورد انتقال تکنولوژی از خارج را نداشته ایم.
وی بیان کرد:درحوزه فناوری نانو، کشور بر روی پای خود راه می رود و الان با کشورهای پیشرفته در زمینه انتقال و تبادل تکنولوژی وارد مذاکرات شده ایم.
سرکار با اشاره به اینکه یک فرصت استثنایی برای توسعه علم در کشور پیش آمده که باید استفاده کنیم، افزود: با توجه به اتمام سند 10 ساله اول فناوری نانو سندی که با توجه به رهنمودهای رهبری درخصوص استفاده از فناوری نانو و تولید فناوری تدوین شده بود، مقرر شد تا پایان زمان سند در بین 15 کشور برتر دنیا قرار گیریم.
وی ادامه داد: با توجه به این سند فعالیت های خوبی در بخش های مختلف دانش آموزی، دانشجویی، ساخت و تولید محصولات نانویی انجام شده است، در بخش ترویجی دانش آموزی در این چند سال 460 هزار دانش آموز در عرصه فناوری نانو آموزش دیده اند و همچنین هشت دوره المپیاد نانو و 49 آزمایشگاه در پژوهش سراهای استان های مختلف راه اندازی شده است.
سرکار اظهار کرد: در زمینه توسعه منابع انسانی در حوزه نانو نیز 24 هزار متخصص فناوری نانو از مقطع کارشناسی ارشد به بالا تربیت شده اند.
وی یادآور شد:در زمینه توسعه علمی کشور نیز در شروع فعالیت ستاد نانو در کشور کمتر از پنج متخصص دانشگاهی ما با فناوری نانو آشنا بودند و در سال 2000 میلادی تنها 10 مقاله در حوزه نانو داشته ایم که توسط چهار نفر از اساتید دانشگاه ارائه شده بود.
وی گفت: فناوری نانوی ایران از 10 مقاله شروع شد و امروز به 17 مقاله در روز رسیده ایم، رتبه ایران در دنیا رتبه 54 بود و در بین کشورهای اسلامی نیز رتبه ششم را داشتیم اما امروز رتبه هفتم تولید علم را در دنیا داریم.
سرکار ادامه داد: 25 درصد تولیدات علمی کشور در عرصه فناوری نانو که معادل یک چهارم تولید علم کشور است انجام می شود.
وی با اشاره به فرمایشات رهبری درخصوص مرجعیت علمی بیان کرد:در این راستا همواره رتبه علمی کشور بیان شده و به عموم مردم القا شده که ایران در تولید مقالات فقط کار کرده است در صورتی که اکنون 300 محصول در حوزه فناوری نانو تولید و به کشورهای مختلف صادر می شود.
دبیر ستاد ویژه فناوری نانو با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که در حوزه فناوری نانو در کشور وجود داشت درخصوص تجهیزات آزمایشگاهی بوده است افزود: در این زمینه شبکه آزمایشگاهی نانو طراحی شد و به تمام متخصصان سراسر کشور از طریق این شبکه سرویس داده شده است.همچنین برای رفع این مشکل طراحی تجهیزات آزمایشگاهی در دستور کار قرار گرفته شد و اکنون 120 تجهیزات آزمایشگاهی در کشور ساخته می شود.
سرکار یادآور شد: در حالی حاضر در سند 10 ساله دوم فناوری نانو در زمینه تولید ثروت تمرکز شده است و در تمام بخش های مختلف اعم از ترویجی و آموزشی یک پیوست اقتصادی وجود دارد.
وی بیان کرد: در اقتصاد مقاومتی باید یک اقتصاد تهاجمی را برنامه ریزی کنیم و باید کشورهای دیگر در حوزه اقتصاد به ما وابسته شوند و این امر جز در فناوری پیشرفته امکان ندارد.
وی با اشاره به اینکه فناوری نانو در 11 صنعت کشور رسوخ کرده است افزود: اگر ما به حوزه فناوری نانو توجه نکنیم در آینده نزدیک بازارهای خود را از دست می دهیم، رشد و حفظ این موقعیت کار ساده ای نیست. ما تا به امروز از دامنه کوه بالا رفته ایم و از این به بعد با رقابت با کشورهای آمریکا، ژاپن، چین و آلمان صخره نوردی است و صخره نوردی ابزارهای خاص خود را می خواهد و نیاز است که بودجه های لازم در اختیار این فناوری قرار گیرد.
سرکار با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته دنیا سالانه بالغ بر دو میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه نانو انجام می دهند، افزود: حفظ این موقعیت نیاز به سرمایه گذاری دارد، اکنون پیشرفت ایران برای کشورهای دیگر الهام بخش شده به طوری که در 10 ساله گذشته ایران در این حوزه خوب عمل کرده و کشورها، ایران را به رسمیت شناخته اند.
وی گفت:ایران در عرصه جهانی نانو در کلوپ نانو حضور دارد و این حاصل تلاش دانشگاهیان، دانشمندان و صنایع کشور است.
سرکار گفت: مسوولان باید به این فناوری که نماد کشور شده است توجه کنند و سرمایه گذاری های لازم را انجام دهند.
به گزارش ایرنا، هشتمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو از امروز تا 16 مهرماه با حضور 133 کشور در نمایشگاه بین المللی تهران برپا است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا