نفوذ علم مشاوره در خانواده ها، منوط به پوشش بیمه ای

دکتر رسول روشن در گفت و گو با سیناپرس افزود: همانطور که بیماری های جسمی نیاز به درمان دارد، اختلالات روانشناختی هم نیازمند درمان است، اما نمی توان پذیرفت که درمان بیماری های جسمی، تحت پوشش بیمه ها قرار بگیرد، اما درمان اختلالات روانشناختی، تحت پوشش بیمه های درمانی نباشد.

به گفته این روانشناس، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، جسم و روان بیمار را به شکل یک مجموعه واحد نگاه می کنند، طوری که هم درمان بیماری های جسمی و هم اختلالات روانشناختی، به طور همزمان تحت پوشش بیمه ها قرار می گیرد.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه روانشناسی تاکید کرد: هزینه های خدمات مشاوره و روانشناسی، برای بسیاری از خانواده ها رقم بالایی است و به همین دلیل، علوم مشاوره و روانشناسی نتوانسته است در خانواده ها نفوذ گسترده ای داشته باشد.

روشن با بیان اینکه ریشه برخی بیماری های جسمی در اختلالات روانی نهفته است، اظهار داشت: نمی شود با قاطعیت گفت که یک بیماری، تا چه میزان ریشه جسمی و تا چه میزان ریشه روانی دارد. بنابراین در درمان بیماری ها نباید فقط به ریشه های جسمی آن توجه کرد و با رویکردی غیرعلمی، فقط هزینه درمان بیمارهای جسمی را تحت پوشش بیمه قرار داد.

وی معتقد است: در عصر حاضر، ارتباطات بین فردی انسان ها پیچیده تر شده است. در مسائل مربوط به محیط خانوادگی، زندگی زناشویی، ارتباط بین خانواده ها، تحصیل، اشتغال، ازدواج، پس از ازدواج و بسیاری از مسائل دیگر، جوانان و خانواده ها نیاز جدی به دریافت مشاوره و خدمات روانشناسی دارند، اما هم اکنون به دلیل هزینه های بالای مشاوره و روان درمانی در کشور ما، این علم نتوانسته نقش حیاتی اش را در جامعه و خانواده، به درستی ایفا کند.

این روانشناس با اشاره به اینکه جلسات مشاوره و روان درمانی حداقل باید 45 دقیقه طول بکشد، یادآور شد: گاهی هزینه 45 دقیقه ارائه این خدمات علمی، به 80 هزار تومان می رسد و تازه برای گرفتن نتیجه مطلوب هم افراد باید در چندین جلسه متعدد شرکت کنند. تامین چنین هزینه ای خارج از توانایی مالی بسیاری از خانواده هاست و به همین دلیل باید بیمه های درمانی به میدان بیایند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شاهد تاکید کرد: وقتی به دلیل عدم پوشش بیمه ای، مردم نتوانند خدمات مشاوره و روان درمانی دریافت کنند و در این حوزه هم پیشگیری انجام ندهیم، آن وقت مطمئن باشید که اختلالات روانی و بیماری ها در جامعه، مزمن تر می شود و هزینه های نظام درمان نیز بیشتر خواهد شد. مثلا فردی که به دلیل اختلالات روانی 40 روز در بیمارستان بستری می شود، همین فرد هزینه های زیادی به نظام سلامت تحمیل می کند، در حالی که خیلی اوقات می شود با مشاوره، روان درمانی و صرف هزینه بسیار کمتری از حاد شدن اختلال روانی بسیاری از این افراد پیشگیری کرد.

روشن ضمن درخواست از متولیان نظام سلامت برای جدی گرفتن خدمات مشاوره و روانشناسی در طرح تحول سلامت، خاطرنشان کرد: اگر فقدان پوشش بیمه ای این خدمات، ادامه داشته باشد و راه های نفوذ و تاثیرگذاری گسترده علوم روانشناسی و مشاوره به کانون خانواده ها هموار نشود، در این شرایط جامعه هم ضرر خواهد کرد و روز به روز نیز هزینه های نظام سلامت افزایش پیدا می کند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا