اومیکرون از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ ­در چند روز اخیر سیر صعودی ابتلا به امیکرون در کشور بسیار بالا بوده و حالا می‌توان دید که تقریبا در هر خانواده چندنفری درگیر بیماری شده‌اند. هشداری که همه پزشکان امروز بر آن تاکید دارند این است که هر علامت شبیه آنفلوانزا و سرماخوردگی را حتما اومیکرون فرض کرده تا زمانی که خلاف آن ثابت شود. حتی با تست منفی هم در صورت وجود علائم بیماری فرض را بر ابتلا به کرونا گذاشته و حتما پروتکل‌های ایمنی و قرنطینه را (که خوشبختانه در این نوع بسیار کمتر از سویه‌های قبلی است) رعایت کنیم. موضوع مهم این است که بدانیم با توجه به انتقال سریع و راحت بیماری و شیوع بالای بیماری و خطرناک بودن آن برای افراد دارای ضعف ایمنی و گروه‌های پرخطر حتما مبتلایان باید خود را قرنطینه کنند تا خطر را برای این گروه‌ها کاهش دهند.
 
علامت‌های شایع سویه اومیکرون عبارت است از عطسه، آب‌ریزش بینی، سردرد، خستگی، ضعف و گلودرد، برخلاف نوع قبلی یا دلتا که علائم گوارشی در آن شایع بود (مثل درد شکم و اسهال و استفراغ) نوع اومیکرون کمتر با علائم گوارشی همراه است. حتی گلودرد شدید هم در این نوع گزارش شده است که نیازی به درمان آنتی بیوتیکی ندارد و نکته مهم دیگر این است که علائم شبیه بیماری سینوزیت هم در این سویه جدید در تعداد زیادی از بیماران گزارش شده است.
 
خوشبختانه احتمال ابتلای به نوع شدید بیماری با اومیکرون بسیار کمتر از انواع دیگر است، اما باید دانست که با توجه به این‌که احتمال ابتلای حتی چند میلیون‌نفری در طی یک هفته وجود دارد. حتی اگر درصد بسیار کمی از افراد مبتلا نیاز به بستری داشته باشند باز هم همین درصد پایین عدد بسیار بالایی خواهد بود و قاعدتا با میزان بسیار بالایی از بستری روبرو خواهیم بود.
 
شاید نکته بسیار مهم در روز‌های پیش رو عدم مراجعه بی دلیل به مراکز درمانی باشد. اگر به خاطر بیاوریم که در روز‌های اول کرونا که همه افراد با علائم مشکوک به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هجوم می‌اوردند و هم احتمال ابتلای افرادی که واقعا مبتلا نشده بود بالا می‌رفت وهم در روند ارائه خدمات مراکز درمانی ایجاد مشکل می‌شد، متوجه می‌شویم که باید از تکرار این مورد خودداری کنیم و تا جایی‌که ممکن است بیماران بدون علامت یا با علائم خفیف از مراجعه بی مورد به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خودداری کنند. فقط افرادی که علائم درگیری ریوی دارند و یا علائم‌شان خیلی شدید است و نیز افراد با ضعف سیستم ایمنی (مثلا افرادی که در یک‌سال گذشته جراحی پیوند داشتند یا آن‌هایی که تحت شیمی درمانی هستند یا بعضی از دارو‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند) و نیز افراد با ریسک بالا که واکسن نزده‌اند (مثل بیماران فشارخونی، دیابتی یا دارای مشکلات ریوی، کلیوی یا کبدی یا بالای ۶۵ سال یا بسیار چاق یا باردار) باید برای ویزیت و شروع درمان به مراکز درمانی مخصوص بیماری مراجعه کنند.
 
یادداشت اختصاصی از دکتر امیر صدری، مدیر روابط عمومی نظام پزشکی تهران بزرگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا