افزایش ضربان قلب و خطر زوال عقل

به گزارش سیناپرس اصفهان و به نقل از سازمان بین‌المللی بیماری آلزایمر، انتظار می‌رود تعداد افراد مبتلا به زوال عقل تا سال 2050 از 55 میلیون نفر در سال 2020 به 139 میلیون نفر در جهان افزایش یابد. در حال حاضر، هیچ درمانی برای زوال عقل وجود ندارد، اما شواهد نشان می‌دهد که حفظ سبک زندگی سالم و سلامت قلب و عروق می‌تواند به تأخیر در شروع زوال عقل و کاهش علائم کمک کند.

به گفته یومه ایماهوری، محقق فوق دکتری در بخش نوروبیولوژی موسسه کارولینسکا، بررسی شرکت‌کنندگان و تجزیه و تحلیل داده‌ها طی مدت 12 سال نشان داد، افراد با ضربان قلب در حالت استراحت و به طور متوسط 80 ضربه در دقیقه یا بالاتر، 55 درصد بیشتر از افرادی با ضربان قلب 60 تا 69 ضربه در دقیقه در معرض خطر زوال عقل بودند. با این حال، محققان هشدار می‌دهند که این نتیجه ممکن است تحت‌ تأثیر رویدادهای قلبی_عروقی نامشخص باشد. علاوه بر این باید در نظر داشت که تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان مبتلا به بیماری قلبی_عروقی در طول دوره پیگیری فوت کردند و بنابراین زمانی برای ابتلا به زوال عقل نداشتند.

ممکن است این مطالعه نتواند یک رابطه علت و معلولی را ایجاد کند، اما محققان چندین توضیح قابل ‌قبول از جمله تأثیر بیماری‌های قلبی_عروقی زمینه‌ای و عوامل خطر آن، سرخرگ‌های سفت شده، و عدم تعادل بین فعالیت‌های عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک را برای این ارتباط ارائه می‌دهند.

ایماهوری گفت: ما معتقدیم که بررسی اینکه آیا ضربان قلب در حالت استراحت می‌تواند بیماران با خطر زوال عقل بالا را شناسایی کند، ارزشمند است. اگر عملکرد شناختی چنین بیمارانی را به دقت دنبال کنیم و زود مداخله کنیم، ممکن است شروع زوال عقل  در آنها به تأخیر بیفتد، و تأثیر قابل‌ توجهی بر کیفیت زندگی آنها داشته باشد.

 

منبع: scitechdaily 
مترجم: طیبه جعفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا