تکنیک های رفتار با کودک لجباز

دکتر مسعود مهدویان فر، دکتری سلامت اجتماعی  و متخصص روابط بین فردی در گفت و گو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: پدر و مادری که حرف کودکشان را گوش نمی کنند و به دنبال باز کردن کودک از سر خودشان هستند، نباید توقع داشته باشند کودکشان حرف آنها را بشنود.

مهدویان فر اضافه کرد: ترساندن و تنبيه هرگز از كودكانمان انسان بهتری نخواهد ساخت. تنبيه تنها باعث افزايش اضطراب در كودكان است و وظيفه والدين آموختن كار خوب به كودكان است نه بازداشتن آنها از كار بد.

وی ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد که اگر به کودک چیزی را مدام بگویید او هم شروع به مخالفت با شما می کند در حالی که اگر بعد از یک بار گفتن، ادامه ندهید کودک هم آن کار را رها خواهد کرد.

این متخصص روابط بین فردی عنوان کرد: به عنوان مثال، وقتی روی میز می‌زند اگر یک بار به او بگویید که "نزن پسرم" ممکن است دو بار این کار رو تکرار کند و بعد آن را کنار می‌گذارد ولی اگر بگوییم "نزن! نکن! من به تو نگفتم و …" کودک شروع به لجبازی می‌کند و آن را ادامه می‌دهد.
وی با تأکید بر این که پدر و مادر دو گوش شنوا می خواهد نه یک زبان گویا، گفت: قرار نیست پدر و مادر متکلم وحده باشند. هر پدر و مادری که حرف می زند و گوش شنوایی برای شنیدن سخن کودکش ندارد کودکش را از پای خواهد انداخت.

مهدویان فر یادآور شد: بهترین زمان برای تقویت رفتار مطلوب کودک زمانی است که کودک رفتار خوب و مناسب را انجام داده، بنابراین رفتار خوب و مناسب فرزندتان را در همان لحظه رویداد تشویق کنید. تقویت و پاداش را مناسب رفتار مطلوب انتخاب کنید، گاهی یک لبخند رضایت از سوی شما یک تقویت کارا و مناسب برای فرزندتان خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: اگر مدام برای رفتار های مطلوب یک هدیه پاداش بدهید احتمالاً در نوجوانی اش، باید برای تاًمین پاداش و تداوم رفتار مطلوب فرزندتان وام های سنگین بگیرید که پاداش مقبول فرزند شما بیفتد.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا