اصفهان می تواند قطب گردشگری ادبی شود

به گزارش سیناپرس اصفهان، شمسی فاطمی راهنمای تور لوکال اصفهان در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: گردشگری ادبی یکی از نمونه های بی بدیل گردشگری است که تاکنون از آن کمتر بهره برده ایم.

وی ادامه داد: این در حالی است که در مجاورت کشور ما، کشوری همچون ترکیه 80 سال است که به واسطه شخصیت مولانا توانسته است گردشگری ادبی را در سرزمین خود رشد و گسترش دهد.

راهنمای تور لوکال اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه اصفهان شهر فرهنگ و تمدن است و مفاخر بسیاری را در خود جای داده است می تواند به این موضوع نگاه جامع و همه جانبه ای داشته باشد.

فاطمی، اصفهان و شیراز را دو قطب بالقوه گردشگری در ایران دانست و گفت: به طور مثال در تخت فولاد اصفهان هزاران آرامگاه وجود دارد که از میان آن ها حدود 200 شاعر دفن هستند و این موضوع علاوه بر شهدا و اندیشمندانی است که در این شهر وجود دارند.

وی در خصوص مقاصد گردشگری به آرامگاه کمال اسماعیل اشاره کرد که شاعر بزرگ صده هفتم هجری بوده است و گفت: او را آخرین قصیده سرای ایران نام داده اند و در اهمیت این شخصیت همین بس که دو خیابان در اصفهان به نام این شخص نامگذاری شده است.

راهنمای تور لوکال اصفهان عنوان کرد: قرار بر این بود که مقبره این شاعر نامی از جویباره به خیابان کمال اسماعیل منتقل شود بر همین اساس مسیر خیابان کمال تا خیابان کمال اسماعیل می تواند به عنوان مسیر ادبی مطرح شود.

وی اضافه کرد: صائب تبریزی در صده یازده هجری زمانی که اصفهان پایتخت بود به این شهر هجرت می کند و امروزه زیارتگاه بسیاری از گردشگران است، این شاعر را می توان شاعر سبک هندی دانست که می تواند مسیر دیگری برای گردشگری ادبی محسوب شود.

فاطمی مدرسه چهارباغ را به عنوان چهارمین مدرسه در دوره صفویه نام برد که طلبه های بسیاری به آن رفت و آمد می کردند و در بین آنها افرادی هم بوده اند که قرحیه شعر و شاعری داشند.

وی خاطرنشان کرد امیدواریم موضوع موسیقی که پیوند بین ادبیات و شعر و شاعری است، همچنین کاخ ها، مادی ها و دیگر المان هایی که می تواند اصفهان را به شهر موزه ای تبدیل کند از تعطیلی خارج شود.

 

گزارش: امیر امین الرعایا
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا