آیا غذا می تواند نقش دارو را ایفا کند؟

به گزارش سینا پرس اردبیل و به نقل از مدیکال نیوز این واقعیت که رژیم غذایی می تواند بر سلامت فرد تأثیر بگذارد توسط ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان به خوبی تأیید شده است.  افرادی که به تغذیه کافی دسترسی دارند، احتمال بیشتری دارد که سیستم ایمنی قوی، بارداری و زایمان ایمن تر، خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی کمتری و عمر طولانی تری داشته باشند.
دلایل این امر پیچیده است و هنوز به خوبی شناخته نشده است. برخی تحقیقات نشان داده اند که رژیم غذایی سرشار از قندهای افزوده و چربی های اشباع شده و ترانس و سدیم بیش از حد ممکن است باعث التهاب مزمن شود. به همین ترتیب، منبع معتبر انجمن سلامتی قلب اخیرا توصیه هایی برای رژیم غذایی و سبک زندگی ارائه کرده است که شامل رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، لبنیات کم چرب و پروتئین گیاهی یا حیوانی بدون چربی برای حمایت از سلامت قلب و عروق است.
علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان هایی که به طور طبیعی در برخی سبزیجات و میوه ها یافت می شوند می توانند خون افراد مبتلا به بیماری کبدی را بهبود بخشند. یک رژیم غذایی سالم باید شامل انواع غذاها و نوشیدنی‌های دارای مواد مغذی باشد، از جمله: میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم چرب و بدون چربی، پروتئین بدون چربی، چربی ها و روغن های سالم.
تعریف واحدی از مفهوم "غذا به عنوان دارو" وجود ندارد، اما به طور کلی اولویت دادن غذا و رژیم غذایی در برنامه سلامت افراد با هدف پیشگیری، و کاهش علائم بیماری و داشتن بدن قوی در برابر بیماری ها ضروری است. رویکرد "غذا به عنوان دارو" برای مدیریت سلامت، پزشکان را به چالش می کشد. شایان ذکر است که طب سنتی غربی تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی را به عنوان اولین درمان برای برخی بیماری ها، به ویژه سندرم تخمدان پلی کیستیک تجویز می کند. با این حال، رژیم غذایی به تنهایی نمی تواند و نباید در تمام مواقع جایگزین دارو شود. هرچند بسیاری از بیماری ها با رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی قابل پیشگیری، درمان، یا معالجه هستند، بسیاری از بیماری های دیگر نیز وجود دارند که اینگونه عمل نمی کند.

منبع:medical news  
مترجم : پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا