تولید علم باید منجر به ساخت دنیای بهتری شود

به گزارش سیناپرس، توسعه علم و فناوری نقش موثری در ایجاد زندگی بهتر و رفاه اجتماعی جوامع دارد. در این بین دانشگاه های نسل جدید به عنوان مرکز تولید علم و دانش می توانند با انجام پژوهش، تولید محصولات فناورانه، ایجاد کارآفرینی و اشتغالزایی نقش مهمی در ایجاد رفاه و ساخت دنیای بهتر برای انسان ها ایفا کنند.

اهمیت این مساله باعث شد تا سازمان جهانی یونسکو در سال ۱۹۹۹ میلادی‌ طی نشستی در بوداپست 20 آبان(10 نوامبر) را روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نامگذاری کند.

پروفسور محمود گلابچی، چهره ماندگار ایران در معماری و مهندسی راه و ساختمان، بنیان گذار قطب علمی فناوری معماری و بنیان گذار دانشگاه معماری و هنر پارس به اهمیت علم در خدمت صلح و توسعه پرداخت و در گفتگو با سیناپرس گفت: اصولا تولید علم در جهان باید منجر به ساخت دنیای بهتر برای انسان ها شود. در غیر این صورت علم و فعالیت های علمی به ثمره و نتیجه لازم دست پیدا نخواهد کرد از اینرو دانشگاه های دنیا ابتدا به کار آموزش پرداختند؛ این دانشگاه ها را دانشگاه های نسل اول می نامند.

دارای کرسی یونسکو در معماری اسلامی و استاد نمونه دانشگاه تهران افزود: پس از گذشت مدت زمانی مشخص شد که آموزش و دانشگاه های نسل اول تنها نمی تواند برای ساختن جامعه ای بهتر و کمک به رفاه موثر باشد، مگر اینکه آموزش مبتنی بر پژوهش باشد؛ پژوهش هایی که بتواند نیازهای جوامع و کشورها را برطرف کنند به همین دلیل دانشگاه های نسل دوم در دنیا ایجاد شدند.

استاد نمونه دانشگاه های کشور و پژوهشگر برجسته دانشگاه تهران اظهارداشت: دانشگاه های نسل دوم، آموزش را با پژوهش تلفیق کردند یعنی در این مراکز آموزش های پژوهش محور شکل گرفتند. پس از گذشت مدت زمانی مشخص شد که این مساله نیز کافی نیست و اگر آموزش و پژوهش منجر به تولید فناوری و تکنولوژی نشود تاثیری در جامعه نمی گذارد به همین دلیل دانشگاه های نسل سوم ایجاد شدند.

رئیس شورای فناوری های نوین ساختمانی تصریح کرد: هرچند دانشگاه های نسل سوم نیز با هدف آموزش، پژوهش و تولید فناوری و تکنولوژی و تاثیرگذاری در جامعه شکل گرفتند اما پس از گذشت مدت زمانی مشاهده شد که این دانشگاه ها نیز نمی توانند همه آن اهداف را تحقق ببخشند مگر اینکه به سمت اهداف کارآفرینی سوق پیدا کنند از اینرو دانشگاه های نسل چهارم در جهان شکل گرفتند.

عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان گفت: دانشگاه های نسل چهارم دانشگاه هایی هستند که در آن علاوه بر آموزش به مسائل پژوهش، فناوری، کارآفرینی و اشتغال زایی نیز پرداخته می شود اما امروزه فراتر به این مسائل می اندیشیم. تصور می کنیم تنها آموزش، پژوهش، فناوری و کارآفرینی کافی نیست به همین دلیل اکنون در جهان ایجاد دانشگاه های نسل پنجم مطرح است.

رئیس و تدوین کننده مبحث سوم مقررات ملی ساختمان شد: دانشگاه های نسل پنجم، دانشگاه هایی هستند که آموزش هایشان پژوهش محور است یعنی علاوه بر آموزش، پژوهش، تولید فناوری و کارآفرینی، مسوولیت اجتماعی نیز به همراه دارند؛ در واقع دانشگاه باید در جهت حل مشکلات جامعه قدم بردارد و تلاش کند. اکنون این دانشگاه می تواند علم را برای رفاه و ساختن جامعه و دنیای بهتر برای انسان ها بکار بگیرد.

گلابچی در پاسخ به این سوال که چگونه می توانیم از علم و دانش برای رفاه انسان ها و ساختن جامعه و دنیای بهتر استفاده کنیم؟ به سیناپرس گفت: در این مسیر ما باید علم یعنی آموزش و پژوهش را در کنار فناوری و کارآفرینی به مسوولیت اجتماعی پیوند بزنیم. فعالیت دانشگاه ها و علم در جامعه نیز باید در مسیری قرار بگیرد که بتواند مسائل جامعه را حل کنند. 

چهره ماندگار ایران در معماری و مهندسی راه و ساختمان افزود: دانشگاه باید شرایط بهتری برای زندگی انسان ها ایجاد کند. رفاه بیشتری به وجود بیاورد و منشا تاثیر برای رسیدن به یک شرایط بهتر در زندگی انسان های جامعه باشد. ما اکنون در دانشگاه معماری و هنر پارس نیز چنین هدفی را دنبال می کنیم تا بتوانیم در کنار آموزش، پژوهش، تولید فناوری و کارآفرینی، مسوولیت اجتماعی را نیز به کار بگیریم.

استاد نمونه دانشگاه تهران با اشاره پیشینه تاریخی ایران در علم و فناوری اظهارداشت: ما در طول تاریخ طی قرن چهارم تا دهم هجری قمری نشان داده ایم که در قله های علم و فناوری بوده ایم. در تاریخ جهان کسی مانند ابن سینا وجود ندارد. کتاب قانون او طی هشتصد سال جزو کتاب های درسی پزشکان کل دنیا بود. شخصیت های علمی دیگر مانند محمد ابن زکریای رازی، ابوریحان بیرونی، خواجه نصیرالدین طوسی، فارابی، غیاث الدین جمشید کاشانی و خوارزمی و دیگر دانشمندان ایرانی نیز هر یک سهمی در تولید علم برای رفاه جوامع برعهده داشته اند.

بنیان گذار قطب علمی فناوری معماری ایران عنوان کرد: اکنون ما نیز در این برهه زمانی باید تلاش کنیم که دوباره به همان قله علمی برگردیم. هرچند اکنون کشورهای زیادی از ما در زمینه علم و فناوری پیشی گرفته اند اما همانطور که ثابت کرده ایم روزی در قله های علم و فناوری بوده ایم همچنان نیز می توانیم علم و فناوری را در راستای ساختن جامعه ای بهتر و رفاه بیشتر انسان ها و زندگی بهتر برای آحاد بشر به کار ببریم.

گفتگو: فرزانه صدقی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا