علم و فناوری را از سیاست زدگی ها باید جدا کرد

به گزارش سیناپرس، به گفته این کارشناس صداوسیما، این رصدخانه از نظر فناوری چیزی از فناوری روز دنیا کم ندارد. هرچند خالی از لطف نیست بدانید در زمان افتتاح این تلسکوپ بدون آیینه رونمایی شد از سوی دیگر برخی دانشمندان  معتقدند که هابل مهم‌ترین ابزار ساخته شده در کل تاریخ علم است. اما این ادعا در صدا و سیما باعث شد،نظر مجری سابق طرح رصدخانه ملی را نیز جویا شویم.

دکتر رضا منصوری مجری سابق طرح رصد خانه ملی و استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف در اینباره به خبرنگار سیناپرس گفت: آیینه تلسکوپ رصد خانه ملی در ردیف آیینه های 3 متری دنیا قرار دارد. آینه اصلی تلسکوپ 340سانتی‌متر قطر دارد و ضخامت آن حدود 18 سانتی‌متر است. در واقع حداقل 30 تلسکوپ اپتیک در این رده در دنیا وجود دارد و جدید ترین آنها در هندوستان ساخته شده  و دیگری نیز در ترکیه در حال ساخت است.

این کیهان شناس برجسته ایرانی در ادامه افزود: این درحالی است که این تلسکوپ هنوز آماده کار حرفه ای تمام عیار نیست و در مرحله کار ابتدایی قرار دارد و احتمالاً بعد از عید 1402 باید حدود 1 سال منجمان حرفه ای با آن کار کنند و سپس می توان با قطعیت در مورد خصوصیات آن اظهار نظر کرد.

منصوری خاطرنشان کرد: اگر در مورد برتری علمی این تلسکوپ نسبت به هابل صحبتی شده باشد، اینها شوخی است و ارزش علمی ندارد. شاید بتوان گفت مزیت ما در موقعیت جغرافیایی ما است، زیرا در این منطقه از دنیا تلسکوپی برای رصد وجود نداشته است، اما در دنیا می توان به تلسکوپ هایی با قطر بالاتر که عبارتند از تلسکوپ بسیار عظیم اروپا با قطر 42 متر، تلسکوپ 30 متری تی.ام.تی؛ تلسکوپ عظیم ماژلانی به قطر 24.5 متر و تلسکوپ8.4 متری ال.اس.اس.تی اشاره کرد.

منصوری در پاسخ به سوال خبرنگار سیناپرس در خصوص تمایل برخی مسئولین و تریبون های رسمی برای اغراق غیرقابل باور در مورد دستاورد های علمی و فناورانه گفت: این مساله ابعاد مختلفی دارد و شاید یکی از جنبه های آن به خاطر عقده تاریخی باشد که وجود دارد؛ بٌعد دیگر تمایل سیاستگذار دولتی به این مساله است که نشان دهد، دستاوردهای خیره کننده علمی کسب کرده است. این درحالی است که باید علم و فناوری را از مسائل سیاسی و سیاست زدگی جدا کرد.

وی تاکید کرد: دانشمندان باید با آرامش بشتری مسیر خود را بروند و در دام دستاوردسازی های کاذب نیافتند، زیرا این مسائل تنه به تنه شبه علم می زند و دستاوردهای واقعی را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

گزارش :هیرش سعیدیان

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا