آغاز رقابت پنهان توسعه تسلیحات فضایی در جهان

بیش از 1200 ماهواره فعال در اطراف زمین مشغول گردش به دور این سیاره هستند و جالب اینکه حیات بسیاری از برنامه های نظامی و عملیاتهای پیچیده و جاسوسی بستگی به عملکرد این ماهواره ها دارد.

چندی پیش نیروی هوایی آمریکا از بودجه 5 میلیارد دلاری برای توسعه تسلیحات دفاعی و تهاجمی خبر داد که بدون شک مهمترین ویژگی آن استفاده از فضا به عنوان بستر اصلی استفاده از این تسلیحات است.

در عین حال دیگر کشورهای جهان نیز بیکار نبوده و ساختارهای نظامی خاص خود را توسعه می دهند که در سطحی مشابه با آمریکاست و از آنجاکه برخی معتقدند جنگهای آینده دیگر نه تنها متکی به زمین بلکه در فضا خواهند بود، کشورهای دارای ارتشهای قدرتمند در سراسر جهان تلاش می کنند توان نظامی خود را در ارتفاعات تقویت کرده و کلاس جدیدی از تسلیحات را برای خود فراهم کنند.

هم اکنون دو کشور آمریکا و روسیه که چند دهه پیش تجربه طولانی جنگ سرد را پشت سر گذاشته اند، سیستم های ضد ماهواره ای خاص خود را توسعه می دهند.

در این راستا روسیه در پاییز سال 2014 فناوری پیشرفته ای را مورد آزمایش قرار داد که از آن به عنوان «قاتل ماهواره» یاد می شود. در آن سوی دنیا، پنتاگون نیز تأیید کرد که در حال سرمایه گذاری بر روی تسلیحات تهاجمی فضایی است.

احتمالا چین نیز وارد این رقابت شده است و گفته می شود این کشور سیستمهای ضد ماهواره ای خاص خود را توسعه می دهد.

چین در سال 2013 آزمایشی را انجام داد که به ادعای مقامات این کشور تنها یک مأموریت علمی بوده است اما کارشناسان معتقدند آنچه که آزمایش شده موشکی موسوم به Dong Ning-2 است که قابلیت سرنگونی اهداف مورد نظر در زیرمدار را دارد.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا