بازطراحی موفق واکسن سرطان

به گزارش سیناپرس، محققان در مطالعات جدید خود موفق به طراحی واکنسی موثر علیه سرطان شده اند. در این میان یافته های پیش بالینی می تواند راه را برای آزمایش های بیشتر برای تعیین کاربرد بالینی هموار کند.

بیشتر واکسن‌های سرطان، پروتئین‌ های سطح سلولی (آنتی‌ ژن ‌های) خاصی را هدف قرار می‌ دهند که توسط سلول‌ های تومور بیان می ‌شوند و به سیستم ایمنی کمک می‌ کنند تا این سلول‌ ها را شناسایی کرده و به آنها حمله کند. با این حال، ماهیت و ایمنی زایی  و به طور کلی توانایی تحریک پاسخ ایمنی این آنتی ژن ها برای هر فرد منحصر به فرد است و همین مساله، توسعه یک واکسن جهانی را محدود می کند. علاوه بر این، تومورها اغلب می توانند با جهش و تغییر در ارائه آنتی ژن از حمله سیستم ایمنی بگریزند و در نتیجه تشخیص آن ها کاهش یابد.

تیمی از پژوهشگران به سرپرستی دکتر کای ووچرفنینگ (Kai Wucherpfennig)، طرح جدیدی از واکسن سرطان ارائه کردند که می ‌تواند با هدف قرار دادن دو نوع اصلی سلول ایمنی، یعنی سلول‌ های T و سلول‌ های کشنده طبیعی(NK)  بر تغییرات فردی در ایمنی تومور غلبه کرده و یک حمله هماهنگ و کلی مستقل از آنتی ‌ژن‌ های تومور ایجاد کند. 

به گزارش سیناپرس،  این واکسن دو نوع پروتئین سطحی – MICA و MICB –  را هدف قرار می دهد که بیان آنها تحت استرس در سرطان های مختلف انسانی افزایش می یابد. سلول‌های T و سلول‌های NK معمولاً با اتصال به این پروتئین‌ ها فعال می‌ شوند، اما سلول‌ های تومور می ‌توانند با برش دادن MICA و MICB و دفع آنها از این حمله فرار کنند.

به گفته محققان، این واکسن جدید می تواند از این برش جلوگیری کند، در نتیجه میزان بیان پروتئین استرس را افزایش می دهد و در نتیجه تحریک یک حمله هماهنگ و دوگانه از سلول های T و NK را تسهیل می کند. بررسی های انجام شده نشان داد این واکسن در آزمایش ‌های اولیه با استفاده از مدل ‌های موش و رزوس ماکاک، هم مؤثر و هم بی ‌خطر است.

نویسندگان نتیجه می ‌گیرند که این نتایج اولیه نشان می‌دهد که این واکسن می ‌تواند ایمنی محافظتی در برابر تومورها، حتی آن هایی که جهش‌ های اجتنابی دارند، تقویت کند. در آینده باید آزمایشات بالینی برای ارزیابی این پتانسیل در انسان ها انجام شود.

مترجم: مریم عالمی
منبع: natureasia
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا