تست های غربالگری دهانه رحم راهی برای تشخیص زودهنگام سایر سرطان ها

به گزارش سیناپرس،بررسی های انجام شده در دو تحقیق بین المللی جداگانه نشان داده اند که نمونه های سلولی جمع آوری شده در خلال آزمایش های غربالگری سرطان دهانه رحم، می توانند برای شناسایی سرطان های تخمدان و پستان نیز مورد استفاده قرار گیرند و از این طریق، تشخیص زودهنگام هر دو سرطان را امکان پذیر کند.

امروزه، سرطان تخمدان، مسئول وقوع بیشترین میزان مرگ و میر مرتبط با سرطان در زنان است. به گزارش خبرگزاریsinapress، درحال حاضر، متاسفانه 75 درصد از سرطان‌های تخمدان در مراحل پایانی، یعنی زمانی که تومورها گسترش یافته‌اند، تشخیص داده می‌شوند. این در حالی است که تشخیص زودهنگام بیماری فوق می تواند نتایج درمان های معمول را بهبود بخشد. 

سرطان پستان نیز، شایع ترین سرطان در میان زنان است و معمولاً با استفاده از ماموگرافی و سپس نمونه برداری یا بیوپسی تشخیص داده می شود. 

در تحقیقات قبلی نشان داده شده که می توان از تغییرات DNA برای پیش بینی خطر ابتلا به این سرطان ها استفاده کرد. اما هنوز هم به راه حل های جدیدتری برای تشخیص زودهنگام این بیماری ها نیاز است.

حالا در تحقیقی جدید، محققان دانشگاه اینسبروک اتریش از نمونه سلول های دهانه رحم جمع آوری شده از گروهی متشکل از 242 زن مبتلا به سرطان تخمدان و 869 زن بدون سرطان تخمدان استفاده کرده اند تا در خصوص تشخیص سرطان، گامی نوین بردارند.

آن ها در این پژوهش، تعداد 14 هزار تغییر اپی ژنتیکی به وجود آمده در نمونه‌های غربالگری را اندازه‌گیری کرده و موفق به شناسایی یک امضای متیلاسیون DNA شدند که می تواند برای شناسایی یا پیش بینی وجود سرطان تخمدان مورد استفاده قرار گیرد.

در مطالعه دوم نیز، گروهی دیگر از دانشمندان، ابتدا تغییرات اپی ژنتیکی را در نمونه سلول های دهانه رحم از 329 زن مبتلا به سرطان پستان با پیش آگهی ضعیف و 869 زن بدون سرطان پستان تجزیه و تحلیل کردند. به گزارش سیناپرس، آن ها دریافتند که می توانند زنان مبتلا به سرطان سینه را بر اساس امضای اپی ژنتیکی موجود در سلول های فوق شناسایی کنند. 

تغییرات اپی ژنتیکی به اصلاحات مولکولی گفته می شود که طی آن ها، الگوهای بیان ژن ها بدون ایجاد تغییر در خود مولکول DNA تغییر می یابند.

مجریان این پژوهش های ارزشمند و جالب توجه، اظهار داشته اند با این حال، هنوز هم به تحقیقات بیشتر و آزمایش‌های بالینی آینده‌نگر در مقیاس بزرگ تر برای تایید عمیق تر این یافته ها و توصیه آن ها به عنوان روش های معمول تشخیص سرطان نیاز است. 

این یافته ها، در مجله مهم و پیشروی در Nature Communications منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا