باکتری هایی که به ما کمک می کنند

به گزارش سیناپرس، روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتری ها است. بسیاری از این باکتری ‌ها برای گوارش بهینه غذا مفید هستند. دسته‌ ای از این باکتری ها که به باکتری های پروبیوتیک شهرت دارند، علاوه بر کمک به گوارش، مولکول های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامین ها و آنتی بیوتیک های مختلف را نیز تولید می‌ کنند که برای بدن مفید هستند. از جمله منابع مهم باکتری ‌های پروبیوتیک، لبنیات و میوه‌ ها را می توان نام برد. 

از منظر تخصصی، پروبیوتیک ها را می توان توده ای از باکتری های مفید سیستم گوارشی دانست که از ابتدای تولد به وسیله شیر مادر وارد بدن نوزاد شده و سپس با مصرف برخی مواد غذایی و نوشیدنی ها به بدن انسان وارد می شوند.

مصرف انتی بیوتیک ها می تواند علاوه بر نابودی عوامل بیماری زا، پروبیوتیک ها را نیز نابود کند. به گزارش سیناپرس، عدم توازن در باکتری های مفید روده می تواند علائمی همچون مشکلات گوارشی، ضعف سیستم ایمنی، تحریک پذیری روده، اسهال و عدم توانایی مصرف لاکتوز را در پی داشته باشد.

توصیه می شود پس از درمان مبتنی بر آنتی بیوتیک حتما از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک استفاده کرده و همچنین به صورت دوره ای نیز در حالت عادی از پروبیوتیک ها استفاده کنید. 

چگونه از پروبیوتیک استفاده کنیم؟

به ‌طورکلی ادعا می ‌شود محصولات پروبایوتیک سلامت انسان را افزایش می ‌دهند و با تغییر دادن بافت میکروبیوم، مجموعه ‌ای از باکتری‌ ها و سایر میکروارگانیسم‌ هایی که در بدن شما زندگی می ‌کنند، به بدن انسان منافعی را می ‌رسانند. در بسیاری از مواقع پزشکان مردم را تشویق می‌کنند تا پس از خوردن آنتی ‌بیوتیک ‌ها، پروبیوتیک ها را مصرف کنند تا ساختار میکروبی بدن آن‌ها به حالت عادی برسند.

تز نظر سازمان غذا و داروی آمریکا پروبیوتیک‌ها غذا هستند و نه دارو؛ بنابراین شرکت‌ های دارویی تولید کننده مکمل ‌های پروبیوتیک الزامی به اثبات سلامتی و اثرگذاری آن ها ندارند. البته این موضوع به منزله این نیست که شما به هر صورت و هر مقدار از پروبیوتیک ها استفاده کنید و توصیه می شود برای دانستن میزان مناسب و نوع پروبیوتیک مصرفی خود، از پزشک کمک بگیرید.
به گزارش سیناپرس، عموما مصرف پروبیوتیک ‌ها برای بیشتر انسان ها مفید بوده و خوردن آن ها بدون عارضه است، اما افرادی که دچار اختلالات سیستم ایمنی یا بیماری‌های خاص هستند، باید درباره مصرف پروبیوتیک ها با پزشک مشورت کنند.
استفاده از آنتی بیوتیک دارای عوارض متعددی است که از جمله مهمترین آن ها، نابودی کلنی باکتری های مفید سیستم گوارشی انسان است.

آنتی بیوتیک واژه ای انگلیسی است که به معنی ضد موجودات زنده بوده و تمامی باکتری های بدن را نابود می کند. به گزارش خبرگزاریsinapress، دلیل عوارض جانبی مصرف انتی بیوتیک ها از قبیل اسهال و مشکلات گوارشی نیز همین موضوع است و به این دلیل پزشکان توصیه می کنند در حین درمان آنتی بیوتیکی، از پروبیوتیک ها نیز استفاده کنید تا ساختار باکتریایی روده حفظ شده و از بروز عوارض ناشی از نابودی این میکروارگان های مفید، پیشگیری کنید.

گزارش: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا