ساخت نسل جدید باتری های هوا-لیتیومی

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران با حمایت مجموعه سافت بانک ژاپن و مؤسسه ملی علوم مواد این کشور به طور مشترک یک باتری لیتیوم – هوا با دو برابر ظرفیت انرژی در هر قطعه نسبت به وزن خود ساخته اند که در مقایسه با مدل های فعلی باتری لیتیوم – یون بسیار کاربردی تر بوده و پیش بینی می شود ساخت این باتری، جان تازه ای را به مسابقه تجاری سازی یک منبع انرژی نسل بعدی بدمد.

اعضای این تیم تحقیقاتی اعلام کردند که هدف آنها این است که باتری فوق  را در مدت ۵ تا ۱۰سال آینده مورد استفاده عملی قرار دهند. گفتنی است که باتری‌های لیتیوم – هوا از لیتیوم برای الکترود منفی و از اکسیژن موجود در هوا برای الکترود مثبت استفاده می‌ کنند تا یک واکنش شیمیایی منجر به تولید انرژی ایجاد شود.

این فناوری به باتری‌ ها اجازه می‌ دهد تا از نظر اندازه بسیار کاهش یافته و نسبت به باتری‌های معمولی با همان ظرفیت سبک ‌تر شوند. به گفته پژوهشگران، چگالی انرژی وزن باتری نمونه اولیه، که نشان دهنده عملکرد است، به 500 Wh/kg یا تقریباً دو برابر باتری های لیتیوم یون فعلی رسید.

به گزارش سیناپرس، اعضای این تیم تحقیقاتی بیش از ۱۰۰ مقاله تحقیقاتی را از سراسر جهان بررسی کردند تا به طور قطعی مشخص شود که باتری لیتیوم – هوای آنها دارای بالاترین چگالی انرژی وزنی در بین باتری های تولید شده در دنیا است.
به گزارش خبرگزاری سیناپرس، نمونه اولیه باتری زمانی به حداکثر طول عمر خود رسید که حدود ده بار شارژ و خالی شد که هر یک از فرآیندها نیز ۱۰  ساعت طول کشید.
شویچی ماتسودا، محقق ارشد داین تیم مطالعاتی درباره باتری های فوق الذکر گفت: ما با باتری لیتیوم هوا به سطح جدیدی از چگالی انرژی در مقیاس جهانی دست یافتیم. این یک گام بزرگ در جهت استفاده عملی از نسل جدید باتری ها است.
با این حال، او اذعان کرد که پژوهشگران باید مواد مورد استفاده خود را بهبود بخشند. بر این اساس گفته می شود: این فناوری به عنوان  باتری ثانویه نهایی در نظر گرفته می شود زیرا امکان ذخیره سازی چندین برابر ظرفیت باتری های لیتیوم یونی را ارائه می دهد که اکنون استفاده می شود.
به گزارش سیناپرس،  محققان امیدوارند این باتری قابلیت استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی، هواپیماهای بدون سرنشین و سایر دستگاه‌های الکتریکی را داشته باشد.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Materials Horizons منتشر شده است.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: asahi

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا