ورزش عامل قوی شدن بدن است

به گزارش سیناپرس، تحقیقات جدید نشان می ‌دهد که ورزش باعث ایجاد یک پاسخ انطباقی مطلوب (هورمتیک) به عوامل تنش ‌زا می ‌شود که در غیر این صورت مضر خواهند بود.

به دلیل وجود هورمسیس در ورزش، قوی تر شدن، معنی پیدا می کند. ولی ابتدا باید دانست که هورمسیس (Hormesis) چیست؟ این پدیده یک پاسخ است که در آن یک ماده بالقوه مضر می تواند برای یک موجود زنده مفید باشد.  
نتایج تحقیقات پزشکی نشان می دهد که القای افزایش ظرفیت تنفسی و استقامت، یک پاسخ هورمتیک حیاتی بدن به ورزش است. پژوهشگران در ادامه توضیح می دهند که  گونه‌ های فعال اکسیژن تولید شده در حین ورزش، برای اثرات ارتقاء سلامت ورزش جزء لاینفک محسوب می‌ شوند.

بر این اساس می توان مدعی شد عضلات اسکلتی، آنزیم NOX4 را پس از ورزش مصرف کرده و پاسخ ‌های تطبیقی با واسطه فعال اکسیژن را تسهیل می‌ کند که عملکرد عضلانی را ارتقا داده و و از ایجاد مقاومت به انسولین جلوگیری می ‌کند.

به گزارش سیناپرس، در ادامه تحقیقات، پژوهشگران متوجه شدند: آنزیم NOX4  در عمل یک عامل مضر بالقوه را به چیزی مفید تبدیل می کند. به گفته محققان،وجود NOX4 برای تقویت دفاع آنتی اکسیدانی و جلوگیری از استرس اکسیداتیو میتوکندری و حفظ حساسیت به انسولین ضروری است.
زیروچکی (Xirouchaki) یکی از پژوهشگران مطالعات فوق در این رابطه افزود: آنزیم NOX4 عضله اسکلتی با افزایش سن و چاقی کاهش می یابد. این عوامل می توانند منجر به ایجاد مقاومت به انسولین شوند. او همچنان توضیح داد: یافته‌های ما نشان می ‌دهد که آنزیم های ماهیچه ‌های اسکلتی در پاسخ‌ های هورمتیک ناشی از ورزش که عملکرد ماهیچه ‌ها و سلامت متابولیک را ارتقا می ‌دهند، اهمیت اساسی دارند.
هنگامی که سطح آنزیم NOX4 کاهش می یابد، افزایش سن و چاقی می تواند تولید واسطه فعال اکسیژن مضر میتوکندری را افزایش دهد که این فرایند باعث ایجاد استرس می شود. 
 در نقطه مقابل، واسطه فعال اکسیژن میتوکندری ناشی از ورزش، دفاع آنتی اکسیدانی را تقویت می کند. 
تونی تیگانیس (Tony Tiganis) پژوهشگر ارشد گروه بیوشیمی و زیست‌ شناسی مولکولی دانشگاه موناش استرالیا نیز در این باره گفت: خبر خوب اینست که فعال‌ سازی مکانیسم‌های تطبیقی تنظیم‌ شده توسط آنزیم NOX4 با داروها ممکن است جنبه‌های پیری، از جمله ایجاد مقاومت به انسولین و دیابت نوع ۲ را بهبود بخشد. 
تا زمانی که میزان بهینه هرمسیس را ندانیم، انجام ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه تمرینات هوازی با شدت متوسط در هفته یا ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی با شدت شدید به علاوه دو روز تمرین قدرتی در هفته می تواند فواید بیشماری به همراه داشته باشد.
شرح کامل یافته های این مطالعه و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  Science Advances منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: psychologytoday
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا